Re: Opdatering fra woody til sarge

Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> writes:

> Ku' du beskrive det mere i detaljer?

Jo da.

Jeg oversætter min egne kerner (fordi jeg kan), og har en bunke (nej,
jeg rydder ikke op i dem særlig ofte) af dem liggende i /boot, med
navnene vmlinuz-<version> (hvor version også kan indeholder oplysninger
om hvad jeg har forsøgt at tilføje eller lign.).

Når jeg booter maskinen og beder om at få lov at vælge hvilken kerne den
skal starte, gider jeg ikke se en liste over alle de kerner jeg har
liggende, men vil bare se to, en jeg ved virker og den jeg lige har
lavet (hvis jeg ikke lige har leget, er der ikke brug for at vælge, og
så er det er ligegyldigt hvad der ville være i menuen).

Med lilo kan jeg klare det ved at have to symlinks i /boot kaldet
vmlinuz og vmlinuz-gl (gl for gammel - og virkende) som lilo så er
konfigureret til at kende. Når jeg så har en ny kerne der skal afprøves,
skal jeg opdatere de to symlinks, og køre lilo. Ingen rettelser i
lilo.conf og dermed ingen risiko for andre fejl end en kerne der ikke
vil boote.

Muligvis er det bare fordi Debians standard-opsætning af grub forsøger
at gøre livet nemmere for dem der bruger Debian-kerner, men jeg kunne i
hvert fald ikke gennemskue hvordan grubs konfigurationsfil skulle se ud
for at kunne opnå det.

Nå ja, så vil jeg også gerne kunne boote FreeBSD (hvis jeg altså ikke
havde smadret installationen) og måske en fast kerne, men det er nok
ikke problemet.

.Henrik

--
Jacob: Because the theoreticians told me.
Prof. Vassilicos: Why do you believe theoreticians?