Re: Opdatering fra woody til sarge

On 18-07-2005 03:39, Christian Joergensen wrote:

> Det er en af de features jeg har hoert flest snakke om var rigtig smart
> - og det forstaar jeg ikke. Jeg kan egentlig godt lide at vide naar
> noget skriver til min MBR, saa den feature er jeg ikke vildt begejstret
> for.

Lad mig formulere det omvendt: LILO skriver til MBR _hver_ gang du laver
en ændring til opsætningen af den, om det så er et komma i et
kerneparameter.

Du foretrækker at "sparke til grundpillen" i din bootproces ved alle
typer ændringer? Jeg foretrækker at så radikale indgreb sker så sjældent
som muligt.

> Med lilo kan man bare lave en `lilo -R NyKerne` og forsoege genstart paa
> den nye kerne. Derefter kan du bare genstarte og saa koere videre paa
> den gamle kerne. Hvis saa det hele virkede, kan du bare saette din nye
> kerne som standard-image til boot. Det synes jeg er smart :-)

Du snakker om hvad du kan gøre _før_ du genstarter. Jeg snakker om at du
kan redigere _under_ opstart.

Du har aldrig prøvet at lave en stavefejl i konfigurationsfilen, så
maskinen ikke kunne starte og du blev nødt til at fiske disketter frem?

Hvis fejlen sker på en maskine med kompleks opsætning af LVM, RAID
og/eller krypteret filsystem, er der sandsynligvis ikke plads på en
diskette til en redningsaktion (for slet ikke at tale om hvordan du
forklarer din mormor i telefonen hvordan hun gør det).

Men hvis du kan lide begrænsningerne ved LILO så er det da bare fint :-)