Re: Opdatering fra woody til sarge

On 14-07-2005 13:53, Flemming Bjerke wrote:

> [...]
> mine problemer stammede fra et mislykket forsøg på at play-safe, idet jeg
> beholdt en alm. boot mulighed i lilo.conf da jeg gik over til at køre
> på /dev/mdX. Det varede nemlig lang tid før jeg gennemskuede at det betyder
> at lilo går i bar 9-taller. Man må ikke give lilo mulighed for både at boote
> raid og ikke-raid i samme lilo.conf, for så mister man adgangen til sit
> system og må starte mere eller mindre forfra (fordi man ikke ved hvorfor det
> gik galt)! Ondt! Ikke een havde nævnt denne lille detalje i de mange

Arrrrgh!

Skift fra LILO til GRUB! Nu!

Lyn-manual:

 1) Installér Debian-pakken "grub".

 2) Kør kommandoen "grub-install /dev/hda" (eller hvor dit boot-drev er
    - IKKE hvor din root-partition er!)

 3) Kør kommandoen "update-grub", og acceptér at oprette menu-filen.

 4) Ret menu-filen /boot/grub/menu.lst (linjerne "# kopt=" og "# groot="
    er ofte de eneste jeg retter i.

 5) Tilføj linjerne "postinst_hook = /sbin/update-grub" og
    "postrm_hook = /sbin/update-grub" til /etc/kernel-img.conf.

Første step kan gøres uden fare - så kan du læse dokumentationen hvis du
er nervøs ved resten.

Andet step overskriver LILO, så hvis du er nervøs ved det, kan du først
øve dig med GRUB installeret på en floppy (GRUB er ikke bundet til
kernen som LILO er det!): Installér Debian-pakken "grub-disk"...

Sidste step er for at menu-filen opdateres ved hver ny installation af
en linux-kerne. Dette er en væsentlig egenskab ved GRUB: MBR skal IKKE
overskrives hver eneste gang du ændrer dit udvalg af kerner installeret,
kun når du vil opdatere selve GRUB. GRUB indeholder en minimal terminal
med tab-completion til online (read-only) redigering af menuen ved
bootup, så du har mulighed for at nå kerner som ikke er inkluderet i
menuen (f.eks. har jeg for vane at lave backups af min initrd).

> Det er bare alm. software raid ud af debian boxen styret med mdadm. Alle tre
> partioner er raided på to ens harddiske: /, /var og /backup.

Altså RAID1?

Så er der ingen stor grund til at være nervøs, for hvis det fejler kan
du blot boote på den ene halvdel som var det et normalt device.

Een ting du dog skal være opmærksom på (jeg har tabt store data dér!) er
at hvis først et RAID1 "knækker midtover", så sørg for at nulstille (med
"mdadm --zero-superblock") den del du ikke arbejdede videre på, før du
kombinerer dem igen - ellers risikerer du at mdadm bevarer den forker,
forældede, halvdel.

> Jeg har nu opdateret uden problemer bortset fra at nu kan jeg ikke hente mail
> og squirrelmail kan ikke få kontakt med bincimap. Men skidt med det: Jeg går
> over til vhcs alligevel.

Hvad er vhcs? Hvis det er en imap-server kan jeg varmt anbefale dovecot!