Re: Opdatering fra woody til sarge

On Tue, 19 Jul 2005 23:35:54 +0200, Anders wrote:

> MBR'en er ikke sårbar, og det er ikke kostbart at skrive i den.
> Chancerne for at der kommer strømafbrydelse i det splitsekund man
> skriver, er ret små, så det argument er heller ikke voldsomt
> interessant.

Jeg har mange gange oplevet at lilo ikke opdaterede mbr ordentligt,
sådan at næste boot resulterede i LI og ikke mere, eller 1'taller
nedover skærmen.

Hver gang har jeg kunnet "løse" problemet ved at køre 'lilo' gentagne
gange og krydre med lidt 'sync'.

Om det er lilo, motherboard, harddisk, kerne eller noget femtes skyld
ved jeg ikke, men skrøbeligt har det virket på mig hver gang.

(Ja, jeg burde have fundet ud af hvorfor, men når en maskine ikke vil
starte er det som regel på et tidspunkt hvor den helst skal og jeg
ikke har tid til at finde ud af hvorfor).

(Om grub er bedre i den henseende ved jeg til gengæld ikke, da Debian
plejer at sige at det måske ikke virker hvis /boot er på en
XFS-partition, og jeg har ikke altid husket at lave en seperate
ikke-XFS partition til /boot :-))

> Set fra et mere teknisk perspektiv, er det også delvist ubetryggende, at man
> har læseadgang til en partition på maskinen, allerede før kernelen er
> startet. Det kan være, at jeg tager fejl -- men kopierer lilo ikke Linux'
> bzImage ind i MBR'en...

Det tror jeg ikke mbr er stor nok til. Er den ikke på 512 bytes, eller
deromkring? Min kerne er lige nu på 1.8MB(!)

Mon ikke snarere lilo skriver hvor på disken kernen skal findes, i
mbr'en?

  Mvh.

--
 "Lawrence of Suburbia                                        Adam Sjøgren
  Real life is murder"                                   asjo@koldfront.dk