Re: Opdatering fra woody til sarge

On Tuesday 19 July 2005 10:21, Jonas Smedegaard wrote:
 > Lad mig formulere det omvendt: LILO skriver til MBR _hver_ gang du laver
 > en ændring til opsætningen af den, om det så er et komma i et
 > kerneparameter.
 >
 > Du foretrækker at "sparke til grundpillen" i din bootproces ved alle
 > typer ændringer? Jeg foretrækker at så radikale indgreb sker så sjældent
 > som muligt.

Argumentationen er halv, hvis jeg må blande mig. Ganske vist er grub smart i
kraft af at den ikke modificerer ens MBR ved hver boot, men lilo er
tilsvarende smart i sin insisteren på at gøre det. Det er simpelt og ligetil
at forstå.
MBR'en er ikke sårbar, og det er ikke kostbart at skrive i den. Chancerne for
at der kommer strømafbrydelse i det splitsekund man skriver, er ret små, så
det argument er heller ikke voldsomt interessant. Desuden har grub et
lignende problem, når update-grub overskriver ``teh automagic kernels list''.

Problemet er så, at for almindelige mennesker er grubs feature-bloating
fervirrende. Vi ser ikke nogen grund til at have den ekstra funktionalitet i
det stykke software, vi allerhelst vil forstå til bunds.
Jeg ved eksempelvis, hvordan jeg kan låse boot-options (for at undgå
init=/bin/sh-exploitet) i lilo, men kender det ikke i grub -- det er for
stort. Jeg tænker (når jeg er iført min bruger-kasket): ``md5-hashes af ens
password. Uha, det lyder kompliceret'', og jeg får det aldrig gjort.

Det er nok den følelse, lilo-brugere har i hovedet, når de siger at lilo kan
hvad de har brug for.

Set fra et mere teknisk perspektiv, er det også delvist ubetryggende, at man
har læseadgang til en partition på maskinen, allerede før kernelen er
startet. Det kan være, at jeg tager fejl -- men kopierer lilo ikke Linux'
bzImage ind i MBR'en... Og er det ikke et mere betryggende alternativ end at
pseudomounte en partition allerede i bootloaderen (om end betragteligt
Torvalds-agtigt dummere)?

 > Du snakker om hvad du kan gøre _før_ du genstarter. Jeg snakker om at du
 > kan redigere _under_ opstart.
 >
 > Du har aldrig prøvet at lave en stavefejl i konfigurationsfilen, så
 > maskinen ikke kunne starte og du blev nødt til at fiske disketter frem?
- snip -
 > Men hvis du kan lide begrænsningerne ved LILO så er det da bare fint :-)

Jeg vil gerne hen til, at jeg -- sædvanen tro -- synes meget bedre om
GNU-softwaren til formålet. Imidlertid forstår jeg lilo-brugernes argumenter,
og især deres frustration ved grub-brugernes følelse af frelse.
Lilo burde -- som den kernel den er skrevet til -- udfases. Det
tilstedeværende stolte Free Software-projekt, som kan arve lilo er imidlertid
ikke så tiltalende overfor brugerne som lilo (grundet ovennævnte punkter), og
det tager de kommercielle distributioner som et argument, for at blive ved
lilo.
Så nåede jeg også at rante OSS i dag. Jeg ved ikke helt, hvor godt det gik.

Med venlig hilsen, Anders Breindahl/skrewz.