Re: Opdatering fra woody til sarge

Onsdag den 13. juli 2005 13:49 skrev Jonas Smedegaard:

> Jeg har opdateret en del maskiner - også remote.
>
> Når du bruger en hjemmebrygget kerne med indbygget understøttelse af
> RAID, skulle det blive aktiveret før resten af systemet overhovedet
> kommer op, og dermed ikke skabe problemer. I teorien.
Det kan jeg bekræfte.

> Men jeg har ikke erfaringer med dette - jeg bruger officielle Debian
> kerner med initrd.
Jeg havde store problemer med at få woody til at køre raid med initrd
(hvorimod på sarge gik det med hovedet under armen). Det er dog muligt at
mine problemer stammede fra et mislykket forsøg på at play-safe, idet jeg
beholdt en alm. boot mulighed i lilo.conf da jeg gik over til at køre
på /dev/mdX. Det varede nemlig lang tid før jeg gennemskuede at det betyder
at lilo går i bar 9-taller. Man må ikke give lilo mulighed for både at boote
raid og ikke-raid i samme lilo.conf, for så mister man adgangen til sit
system og må starte mere eller mindre forfra (fordi man ikke ved hvorfor det
gik galt)! Ondt! Ikke een havde nævnt denne lille detalje i de mange
udmærkede vejledninger jeg har læst.

> Vil du have større sikkerhed før du går igang, så oplys mere præcist
> hvilken RAID du kører, om du har brugt mdadm til at oprette og
> vedligeholde det, og om det er root-filsystemet du har RAID'et.
Det er bare alm. software raid ud af debian boxen styret med mdadm. Alle tre
partioner er raided på to ens harddiske: /, /var og /backup.

Jeg har nu opdateret uden problemer bortset fra at nu kan jeg ikke hente mail
og squirrelmail kan ikke få kontakt med bincimap. Men skidt med det: Jeg går
over til vhcs alligevel.

Flemming