Re: debian-tr hakkinda

Alper KANAT wrote:
> Bu konuyla ilgili ufak tefek birşeyler söylemek istiyorum..
>
> 1) Bence farklı bir dağıtımla yola çıkılmamalı.. Yani debian-tr gibi
> birşeye gerek yok.. Bunun yerine Pardus'un yaptığı gibi örneğin
> Debian'ın Türkçe'leştirme sorunları gibi şeylere odaklanabilir. Ya da
> Zemberek, GKSU, GTK Sözlük, Lale gibi yazılımların Debian'a dahil
> edilmesini sağlasak daha faydalı olur bence... Mesela bu programların
> paketleme görevini üstlenip depoya dahil etme çalışmaları çok hoş olur..
> Ubuntu'ya kızıyoruz, debian-tr yapalım diyoruz.. ama ben de yanlış
> anlamış olabilirim söylediklerinizi.

Burada (en azından benim aklımda olan) asla Ubuntu modeli değildi. Zaten
Ubuntu, debian-tr gibi bir grupla erişebileceğimizden uzak bir yerde
olsa gerek.

Aslında dediğiniz gayet güzel. Belki de sadece bir paket çalışması ile
güzel bir çalışma yapabiliriz. Zira debian sistemindeki elemanları bir
paket aracılığı ile de Türkçe hale getirebilmeliyiz. Mesela listeye
dahil olduğum kısa süre içerisinde birden fazla kere gördüğüm, yazı tipi
sorunları için bir debian-tr paketi oluşturabiliriz. Paketin içinde yazı
tipleri, bunun yanında dediğiniz gibi, Zemberek vs.. gibi paketleri de
ekleyebiliriz (yada "virtual package" yapabiliyoruz galiba). Ancak
buradaki sorun şöyle. Mesela sistemde openoffice yüklü ise, bildiğim
kadarıyla onu Türkçe yapmak için bir yama yok. Openoffice' in Türkçe
sürümünü yüklemek gerekiyor(?). Bu tip sorunlar ele alınarak, paketleri
yan yana koyup bir cd mi yapmak, yoksa sadece bir paket ile hallolur mu
diye düşünebiliriz.

Umarım (en azından kendi) aklımdakileri daha açık anlatabilmişimdir.
Tabiki özel programlar içeren bir dağıtım oluşturamayız (ne vaktimiz,
-en azından şuanda benim için- ne bilgimiz yeter). Benim düşündüğüm (ve
çoğu kişinin aklında olduğunu tahmin ettiğim) debian' ı alıp olabildiği
kadar Türkçe bir hale getirmek ve bu oluşturduğumuzu bir .iso haline
getirmek.

> 2) Takımlaşma kişilere daha fazla yük bindirecektir ki burada birçok
> insan işine gücüne zar zor zaman ayırıp bir de Linux'la uğraşıyor... Bu
> nedenle bireysel çalışmalar bana da daha mantıklı geliyor..

Aslında haklısınız. Ancak şöyle bir durum var. (samimi olarak) Bence bu
konularda önce biraz gerçekçi ve açık sözlü olarak, herkesin niyetini
isteğini açıklaması lazım. Benim fikrimce, bir insan bu işten hiçbir
çıkarım yok diyorsa, ya birşeyler gizliyor, yada bu konu üzerinde
yeterince düşünmemiş demektir. Çünkü "insanlar" hiçbirşeyi kendine bir
getirisi olmadan yapmaz. Neden yapsın ki, bu sadece "insanlar" için
değil, doğa için geçerli bir durum.

Bana öyle geliyor ki "çıkar" kelimesi zalimce kullanıldığı gibi,
samimiyet için de kullanılabilir. Çünkü insanlar sadece samimi oldukları
insanların çıkarlarını bilirler. "Çıkarları saklamak" ticaretten
türemiş, daha çok kazanç sağlamak için yapılan bir çeşit oyun olsa
gerek. Bu yüzden, bence, her başarılı ve verimli olacak girişimden önce,
konu ne olursa olsun, samimi olmak adına, herkes enine boyuna düşünüp,
önce ortaya çıkarlarını koymalıdır.

Bu uzun girişten sonra, ben düşünüyorum ki, en azından yukarda
bahsettiğim gibi bir "alt-dağıtım" oluşturmak için, "güzel birşeyler
yapmak" yada/vede "ismini duyurmak" "çıkarı" için en azından işi görecek
kadar insanlar ve zaman ortaya çıkacaktır gibime geliyor.

Belirtilmesi gereken önemli bir nokta da, (en azından benim
düşündüklerimde) grubun bir iş gücü olmaması. Grubun tek varlığının
sebebi işlerin takibini sürdürecek sisteme bakıcılık etmeleri. Bunun
dışındaki "geliştirme şekilleri", ister kişisel, ister grup şeklinde,
diğer geliştiricilerin isteğine bırakılacak bir konu. (bildiğim
kadarıyla zaten debian da bu şekilde çalışıyor)

iyi günler,
Can Kavaklıoğlu