Re: Webmail och ldap

Hej

Det verkar lovande det här med LDAP, förutom att jag inte får det att
funka. :)

Jag tycker att jag noga har följt anvisningarna på sidan du tipsade om:

http://www.feldt.com/work/projects/openLDAP/

Men varken Evolution eller Horde/Turba vill kännas vid den. Evolution
säger "Access denied" och Turba säger "DB Error: no such table". Om jag
från kommandoraden kör kommandot

ldapsearch -x -b 'dc=kicks-ass,dc=org' -D "cn=admin,dc=kicks-ass,dc=org"
'(objectclass=*)' -W

vilket det i guiden står att man ska göra för att kontrollera att allt
blivit rätt, så får jag följande, vilket i mina ögon är likvärdigt med
det som står i guiden:

        # extended LDIF
        #
        # LDAPv3
        # base <dc=kicks-ass,dc=org> with scope subtree
        # filter: (objectclass=*)
        # requesting: ALL
        #

        # kicks-ass.org
        dn: dc=kicks-ass,dc=org
        objectClass: dcObject
        objectClass: organization
        o: kicks-ass
        dc: kicks-ass

        # admin, kicks-ass.org
        dn: cn=admin,dc=kicks-ass,dc=org
        objectClass: organizationalRole
        cn: admin

        # AddressBook, kicks-ass.org
        dn: ou=AddressBook,dc=kicks-ass,dc=org
        objectClass: top
        objectClass: organizationalUnit
        ou: AddressBook

        # Pelle Nilsson, AddressBook, kicks-ass.org
        dn: cn=Pelle Nilsson,ou=AddressBook,dc=kicks-ass,dc=org
        objectClass: top
        objectClass: person
        objectClass: organizationalPerson
        objectClass: inetOrgPerson
        objectClass: evolutionPerson
        cn: Pelle Nilsson
        givenName: Pelle Nilsson
        sn: Nilsson
        userPassword:: <<borttaget i detta mail>>
        mail: pellenilsson@fastmail.fm

        # search result
        search: 2
        result: 0 Success

        # numResponses: 5
        # numEntries: 4

Jag får också samma resultat om jag istället kör

ldapsearch -x -b 'dc=kicks-ass,dc=org' -D "cn=Pelle
Nilsson,ou=AddressBook,dc=kicks-ass,dc=org" '(objectclass=*)' -W

vilket innebär att jag även kan ansluta med den användare jag skapat.

Om ni inte kan svara på detta så ska jag inte störa er mer, utan fråga
vidare på Hordes forum istället. Mailen funkar redan utmärkt, vilket var
det viktigaste.

mvh, Pelle