Re: [apt] geen updates

Op 13-10-15 om 12:21 schreef Richard Lucassen:

> Je gaat voorbij aan het feit dat de hut ergens corrupt is geraakt.

Ik concentreer me op het oplossen van het probleem.

Als je het pakket-voor-pakket doet, kom je er wellicht achter welk
pakket het probleem veroorzaakt heeft.

Tenminste, ik denk dat er een goede kans is dat je probleem komt door
een foutief pakket. Wellicht van Proxmox.

Ik gebruik dat soort externe repositories niet graag. Bij mij is het
steeds meer "puur Debian".

> Ik denk nou juist dat dat niet gaat werken. Als het niet corrupt zou
> zijn zou een simpele update ook moeten werken.

Misschien vergis ik me, maar volgens mij kan 1 foutief pakket alles
blokkeren. Misschien is er hier iemand die daar iets zinnigs over kan
zeggen?  Maar ik zou eigenlijk wel een foutmelding verwachten dan.

> Ik ga niet
> experimenteren met een corrupte database op een paar servers in
> productie. Ik besteed liever tijd aan een update. Het zij maar zo...

Jouw keus, is inderdaad ook een optie.

dpkg heeft een database in o.a. /var/lib/dpkg/status

Volgens mij staan daar ook backups, maar die heb ik eigenlijk nog nooit
hoeven terugzetten, en ik weet ook niet of dat een goed idee is.

Ik heb weleens gehoord van mensen die /var/lib/dpkg/status wissen en er
een leeg bestand neerzetten, en dan een --reinstall doen van alle
pakketten op het systeem. Maar daar zou ik maar voorzichtig mee zijn ;-)