Re: Fatclient via netboot setup

Huub Reuver schreef:

> [...]
> (Doel, alleen X op terminal, rest remote).
>
> Omdat de client echter "sterk genoeg" was heb ik voor een soort
> multimedia-pc zonder schijf eens een debian installatie neergezet.
> Eerlijkgezegd weet ik niet exact meer hoe ik begonnen ben, maar ik
> meen dat ik een CD erin had gedrukt en daarna aan NFS-schijf heb
> gemount waarop ik heb geinstalleerd.
>
> Andere mogelijkheid is natuurlijk een minimale distributie kopieren
> naar een nfs-share en de 1e client te starten en van daaraf de
> installatie af te maken.
>
> Het uit elkaar trekken van het systeem is nuttig:

Als je /usr splitst van de rest van het systeem, dan wordt upgraden vrij
lastig.

> De rest is per client verschillend, de grootte hiervan is beperkt.

Waar wou je die "rest" neerzetten dan?

> [...]
> mount / apart en rw (read-only kan maar kost veel werk).
> kopieer / voor elke client...
> controleer vooral de fstab en de netwerkinstellingen...
>
> NFSroot slaat op de schijfopslag:
> De client boot via PXE naar het netwerk (je weet wel tftp-hppa).
> Via DHCP/TFTP krijgt het een kernel een netwerkadres toegewezen.
> De share wordt gemount als nfs-schijf onder /.
>
> In de kernelconfiguratie zet je deze opties aan:
>
> Of via "make menuconfig" bij Network Options:
> [*]   IP: kernel level autoconfiguration
> [*]     IP: DHCP support
> En bij filesystems/Network File Systems:

Begrijp ik het goed dat een nfsroot niet met een standaard kernel kan?

Heb even gezocht in de kernel-config, maar er is op het moment geen
"CONFIG_ROOT_NFS" meer.

Waarschijnlijk lukt het ook wel met initramfs.

> Uitleg in de X-terminal HOWTO of bij de kernel. Maar als je er vanuit gaat
> dat het vergelijkbaar is met het starten van een schijf moet je er ook
> zonder wel uit kunnen komen. Ik hoop dat je weet hoe je een werkende
> kernel bouwt.

Ja, maar in verband met security support gebruik ik standaard kernels.

> [...]
> de pc in de kernel gecompileerd (t/m mounten /). Root-nfs moet in de
> kernel zitten. Als je NFS als onderdeel van de kernel kiest krijg je de
> optie voor Root-nfs pas te zien (als module werkt niet). En dan moet de
> IP_PNP_DHCP optie ook al aktief zijn!
>
> Voor de rest hoef ik je niet uit te leggen hoe je debian moet installeren
> lijkt me. Als je een keer een nfs-share rw,no_root_squash gemount hebt
> gaat alles als normaal.
>
> Voor de veiligheid wil je graag de no_root_squash kwijt, maar dan moet je
> of richting ramdisk (alleen '/') of naar een ro '/'.

Aan dat laatste zat ik te denken.
Maar uiteraard moeten b.v. /tmp en /home wel schrijfbaar zijn.

> Veel werk, omdat je da alle services (en fstab) af moet lopen.

Hoe bedoel je?

> Dat is de reden dat ik een
> lichte voorkeur heb om / in een ramdisk te zetten en de grote hap data
> onder /usr via nfs read-only zou willen mounten. Controleer minimaal of
> no_root_squash geen te groot risico is voor de server.

Bedankt voor het meedenken. Het lijkt er op dat een dergelijke setup
niet vaak gebruikt wordt, jammer genoeg. Ik vraag me af waarom.

Met vriendelijke groet,
Paul van der Vlis.

--
http://www.vandervlis.nl/