Re: Fatclient via netboot setup

Huub Reuver schreef:

> Logfiles kun je achterwege laten, of je kunt syslog laten loggen over
> het netwerk naar de server. Ik meen even port 514.

Inderdaad. Maar ik bedacht maar wat dingen die problemen zouden kunnen
opleveren.

> De mogelijkheid van een netconsole ken je al.

Je kunt op een client de kernel-berichten ook gewoon op het scherm zien.

> Is er een mogelijkheid de client een image te laten downloaden (pxe/tftp)
> als ramdisk en hier /usr en / op te zetten?

Als je een volledige machine op die manier wilt downloaden dan zal dat
booten wel lang gaan duren.

Verder snap ik niet helemaal wat je wel en niet zou willen meesturen via
tftp, maar als je het filesysteem "uit elkaar haalt", dan wordt het wel
ingewikkeld.

> Dan hoef je bij een update "alleen maar" de image te vervangen.

Alles via NFS lijkt me veel eenvoudiger te maintainen en veel sneller
booten. Maar het zou kunnen dat in mijn opzet het starten van een groot
programma zoals OpenOffice de eerste keer wel erg traag gaat, alles moet
immers over NFS komen.

> Het vraagt natuurlijk wel dat de clients ruim in hun geheugen zitten.

Ik denk dat je alles in het geheugen wilt zetten, zoals bij een liveCD,
dat wou ik niet. Ik wou na het booten alles bereikbaar maken via NFS.

Je hebt dan niet persee veel geheugen nodig op de client, al helpt het
natuurlijk.

> Daar zit natuurlijk wel een stukje zelfwerkzaamheid in. Zelf ben ik niet
> verder gekomen dan een (normale) debianinstallatie te installeren op een
> nfsroot-systeem. Maar dat was slechts 1 systeem.

Ha, die term "nfsroot" kende ik nog niet. Zoiets bedoel ik dus. Als ik
er op zoek vind ik interessante informatie.

Had jij een bepaalde handleiding gevolgd?  Kwam je problemen tegen op de
client?

Met vriendelijke groet,
Paul van der Vlis.

--