Re: Fatclient via netboot setup

On Thu, Sep 10, 2009 at 09:47:42AM +0200, Paul van der Vlis wrote:
> Hallo,
>
> Kent er hier iemand een setup voor een fatclient via netboot?

Misschien wil je even uitleggen wat je verstaat onder 'fatclient via
netboot'. De standaard definitie van 'fat client' is immers dat de
clients net wél een lokale harde schijf hebben, waar je blijkbaar niet
naar op zoek bent... dus zoek je geen fat client, maar een thin client
;-)

> Ik denk aan een systeem waarbij de clients geen harddisks hoeven te
> hebben, maar booten via netboot en dan chrooten via NFS naar een
> directory op de server. Alle clients zijn dan dus identiek qua software
> en dus voor mij eenvoudig te onderhouden.

NFS werkt, maar is vrij traag. Het is dikwijls sneller om via NBD te
werken.  Da's ook de setup die de mensen van LTSP gebruiken, en (dus) de
80.000 machines in scholen in Extramadura (spanje).

Het probleem bij NFS is dat je voor elke soort access (stat(), open(),
move(), sync(), ...) naar de server moet gaan. Bij NBD is dat niet
nodig; voor stat() lees je de inode in, voor open() en move() werk je
uit cache, en voor sync() schrijf je weer naar de server. Da's uiteraard
veel sneller.

Probleem van NBD is wel dat je niet met meerdere clients tegelijkertijd
naar dezelfde shared filesystem kunt schrijven. Dat is op te lossen op
dezelfde manier als met een live-CD: mount / met iets unionfs-achtigs op
een ramdisk en de (read-only) NBD export. /home kan je dan bijvoorbeeld
mounten via NFS, enzo.

Je kunt dit manueel doen, maar dan ben je wel even bezig. Makkelijker is
waarschijnlijk om gewoon LTSP te gebruiken; dat zit mooi in Debian, en
is gedocumenteerd op http://www.ltsp.org/

--
The biometric identification system at the gates of the CIA headquarters
works because there's a guard with a large gun making sure no one is