Re: Wel of geen swap? (was Re: Anonimiseren webapp)

Winfried Tilanus schreef:
> On 09/11/2009 10:42 AM, Paul van der Vlis wrote:
>
> Hoi

> Even zoeken leverde het volgende op:
>
> http://www.alexonlinux.com/swap-vs-no-swap
>
> Los nog dat een swap nodig is voor hibernation, geeft 'ie twee argumenten:
> - Gelekt geheugen kan geswapt worden en op die manier op een
> onschadelijke plaats geparkeerd worden.
> - Linux gebruikt al het beschikbare vrije RAM voor IO-cache Deze
> versnellen je systeem aanzienlijk. Door zaken die nooit of zelden
> aangesproken worden te swappen, heb je meer ruimte voor IO-cache en hou
> je dus een sneller systeem over.

> [...]

Als ik het artikel vluchtig doorlees, dan is mijn indruk dat het voor de
stabiliteit en snelheid van een systeem niet uitmaakt of je nu een
machine hebt met 6G ram en 2G swap, of een machine met 8G ram.

Er wordt wel gezegd dat swap de boel stabieler maakt, maar hij gaat er
wel van uit dat die swap er dan bij komt.

Met vriendelijke groet,
Paul van der Vlis.

--
http://www.vandervlis.nl/