Re: Fatclient via netboot setup

On Thu, Sep 10, 2009 at 09:47:42AM +0200, Paul van der Vlis wrote:
> Hallo,
>
> Kent er hier iemand een setup voor een fatclient via netboot?
>
> Ik denk aan een systeem waarbij de clients geen harddisks hoeven te
> hebben, maar booten via netboot en dan chrooten via NFS naar een
> directory op de server. Alle clients zijn dan dus identiek qua software
> en dus voor mij eenvoudig te onderhouden.
>
> Maar het lijkt me dat niet alles gedeeld kan worden, dus enig denkwerk
> is wel nodig (denk b.v. aan logfiles en udev).

Logfiles kun je achterwege laten, of je kunt syslog laten loggen over
het netwerk naar de server. Ik meen even port 514.

De mogelijkheid van een netconsole ken je al.

> Achtergrond: ik werk al jaren met thinclients en ken de beperkingen en
> voordelen. Ik ben nu aan het experimenteren met fatclients en een
> gedeelde /home via NFS, maar zie op tegen al dat installeren en onderhouden.

Is er een mogelijkheid de client een image te laten downloaden (pxe/tftp)
als ramdisk en hier /usr en / op te zetten?
Dan hoef je bij een update "alleen maar" de image te vervangen.

Het vraagt natuurlijk wel dat de clients ruim in hun geheugen zitten.

Daar zit natuurlijk wel een stukje zelfwerkzaamheid in. Zelf ben ik niet
verder gekomen dan een (normale) debianinstallatie te installeren op een
nfsroot-systeem. Maar dat was slechts 1 systeem.

Met vriendelijke groet,
Huub Reuver