Re: [LiS-styret] Re: Commercial involvement of SLX Debian Labs in Debian Edu market

onsdag 28. juli 2004, 18:50, skrev Morten Ingebrigtsen:
> Som jeg forstår er kjernen i denne diskusjonen en kontrakt mellom SLX
> D.L. (for "oppstartshjelp" og tredjelinje support) og firma X (som
> kompetanseleverandør mot sluttkunde).

Slik jeg ser det har kjernen i denne siskusjonen blitt til om Linux Labs,
FAJ og andre i "Linux i skolen" skal ha informasjon om hva konkurrerende
foretak kontakter SLX Debian Labs om - før slike firma selv ønsker å gå ut
med informasjon.

Prinsippielt er dette problematisk da det griper rett inn i habiliteten til
de som spør som å vita hva konkurrenter foretar seg - før ting er ferdig
forhandlet. Hvor riktig er det at f.eks. et styremedlem som samtidig er
daglig leder i "Linux-firma X" får vite hva konkurrerende selskap som heter
"Linux-firma Y" spør SLX Debian Labs om?

Når det gjelder SLX Debian labs, er de allerede et kompetansesenter slik det
ble skissert fra Utdannins og forskningsdepartementet på møte 15. november
2002:

http://developer.skolelinux.no/info/prosjektet/referater/ref_ufd_20021115.txt

I spørsmålet om oversetting av OpenOffice til norsk fra tre fylkesordførere
skriver UFD på vegne av Statsråden (i brev av 13. mars 2003):

«Departementet har gjennom særlig kontakt med Skolelinux blitt klar over
både potensialet som ligger i å bruke åpen programvare og problemene
knyttet til dette. Departementet vil derfor søke å medvirke til at det
store dugnadsarbeidet som er lagt ned i bl a Skolelinux kan videreføres i
en form som både vil komme skolene til del og samtidig sikre at det gis
gode rammebetingelser for de som skal følge opp denne satsingen. Det vil på
sikt være den beste måten å ivareta også det initiativet som disse tre
fylkeskommunene er involvert i.»

- Knut Yrvin