Re: shellscript

* Peter Mathiasson (1010952286.54327090.401474@tempmail.mathiasson.nu) [020724 10:32]:
> Tja.. Debian bootfloppies använder (eller iaf använde) busybox, vilket
> inte är ett GNU projekt.
> Förvisso kompilerat med GCC, men det finns alternativ.
>
> ASMUtils är inte riktigt lite komplett, är enbart IA32, men är ännu ett
> alternativ. Det kompileras med NASM. Förvisso skulle de flesta länka med
> GNU ld, men det finns alternativ även där.
>
> Hur som helt, det är rätt enkelt. Däremot tycker jag personligen att GNU
> verktygen har en del trevliga utökningar, och skulle inte vilja byta ut
> dem.

Vid Debians Net och FreeBSD portar kan man se hur svart det kan
vara. Där kollar de just nu om man kan köra med glibc och
gnutools istället av bsd libc and bsd tools. och det är
icketrivialt.

Visa (bara kort) hur du bygger systemet (kernel, gcc, ...) med
busybox som en GNU ersätting. Eller gör avancerade grejor liksom
shadow passwords, PAM, eller riktig utmp hantering. Då börja det
och går vidare med paket som kompilerar inte längre, bara
eftersom deras configure script fick konstiga svar av uname.