Re: shellscript

On Tuesday, 23. July 2002 20:56, Peter Karlsson wrote:
> *Operativsystem* anser jag dock bara är kärnan, i detta fall Linux,
> det som ligger runt hör inte till operativsystemet (det kan ju lätt
> bytas ut), utan är bara tilläggsprogram som förenklar för
> användaren.

Jag håller inte med. Operativsystem är allt från användargränssnittet
ner till kärnan. En operativsystemskärna kan man överhuvudtaget inte
använda. För att det ska bli ett operativsystem måste det finnas mer
runt omkring.

Om du tycker att GNU lätt kan bytas ut, så vill jag nog att du visar
mig hur lätt det är. För jag tror inte alls det är särskilt
enkelt. Vill man byta ut GNU är det nog enklast att byta ut hela
operativsystemet, inklusive Linux.

Jag är av den uppfattningen, att man inte får en apelsin av att stoppa
in en apelsinkärna i ett äpple. Frukten är mer än kärnan, den är allt
från skalet ner till kärnan. Ett OS är mer än kärnan, det är allt från
skalet ner till kärnan.

> Att kalla hela systemet för "GNU" eller "Linux" är emrm fel, eftersom
> systemet består av så mycket mer. Mitt system kallar sig för "Debian
> Linux/BSD/GNU/XFree86/etc" vid inloggningsprompten.

Men av dessa projekt, vilka är det som strävar efter ett fritt
_operativsystem_? Jo, GNU och *BSD. Där det då inte rimligt att det
operativsystem som skapats bär något av dessa namn? Där BSD överväger
ska man kalla det för BSD (FreeBSD, NetBSD, OpenBSD...), där GNU
överväger ska man kalla det för GNU (Debian GNU/Linux, Debian
GNU/Hurd, egentligen RedHat GNU/Linux, osv).

MVH Christian von Schultz