Re: shellscript

Tommy Dugandzic:

> "Jag använder GNU/Linux/Debian" i ett och samma andetag?

Debian kallar sitt paket för "Debian GNU/Linux" (och "Debian GNU/Hurd"
för versionen som kör Hurd istället för Linux), osv., eller "Debian"
som samlingsterm.

*Operativsystem* anser jag dock bara är kärnan, i detta fall Linux, det
som ligger runt hör inte till operativsystemet (det kan ju lätt bytas
ut), utan är bara tilläggsprogram som förenklar för användaren.

Att kalla hela systemet för "GNU" eller "Linux" är emrm fel, eftersom
systemet består av så mycket mer. Mitt system kallar sig för "Debian
Linux/BSD/GNU/XFree86/etc" vid inloggningsprompten.

--
\\//
Peter - I do not read or respond to mail with HTML attachments.