Re: shellscript

On Tue, Jul 23, 2002 at 08:35:26PM +0200, Tommy Dugandzic wrote:
> Jag har en fråga angående nedan:
>
> MG: What about Linux?
> RS: There is no operating system called Linux. The OS called Linux is GNU.
> Linux is a program--a kernel. A kernel is one part of an OS, the lowest
> level program in the OS that keeps track of other programs running and
> apportions memory, and processor time among them. Inside Windows there is
> a kernel somewhere.
>
> Om jag använder "RedHat"; heter operativsystemet då "GNU"? Vad är det som
> döper ett OS till GNU? GNU är väl bara ett samlingsnamn på projekt drivna
> [...]

Red Hat kallar sitt os för "Red Hat Linux" så det måste vara det namn
som man skal använda. Debian kallar sitt för "Debian GNU/Linux" vad de
kommer att kalla det är de "har" en officiel Hurd kärna återstår att se.
Det finns också Debian GNU/NetBSD och nu blev det båda GNU och BSD same
Debian GNU/FreeBSD. Debian har valt att plocka in GNU i namnet det är
deras val. Peronligen ligger jag kvar på att klala det Linux det är
enklast, dessutom stämde det bra när jag började med det.

> OS och distribution är väl helt synonyma i detta fall? Hur svarar man
> korrekt på frågan om vilket OS man kör? Ska jag svara:

Personligen ligger jag åt debian eller linux, det är korta fungearnde
vardags namn. Som dessutom säger heklt klart för mina kommunikations
partnets vad jag har och inte inleder til missförstånd. GNU/Linux skulle
nog fungera om det gick att uttala, bara gnu blir antingen hurd eller
ofästående beroende på hur mycket den man pratar med vet.

/ Balp
--
      o_   Anders Arnholm,               HiQ - Consultant
 o/  /\    anders@arnholm.nu             Phone  : +46-703-160969