Re: Skanowanie portow

On 18 Nov 2002, Paweł Tęcza wrote:

> bo nie podpada to pod zaden paragraf Kodeksu Karnego.

Zależy to tylko i wyłącznie od adwokata i sądu. Na www.vagla.pl opisany
był kiedyś bardzo ciekawy przypadek, gdzie uznano to własnie za "zbieranie
informacji w celu popełnienia przestepstwa" - nie podam dokladnego adresu
(to bylo z 1,5 roku temu) ale powinienem miec kopie w swoich zbiorach.

> Jesli dostaniesz zgloszenie, ze jakis uzytkownik skanuje inne maszyny z Twojej
> sieci, to mozesz go "poprosic", zeby wiecej tego nie robil. Pewnie moglbys tez
> "ukarac" go w jakis bardziej "wymyslny" sposob, ale gdyby ten uzytkwonik byl
> bardzo bezczelny, to moglby Cie nawet oskarzyc o karanie za cos, co nie jest
> nielegalne. Pewnie regulamin korzystanie z sieci mogly rozwiazac ten
> problem.

Regulamin dość jasno precyzuje tego typu wypadki, a uzytkownicy (firmy)
podpisując umowe wyrażają zgode na jego przestrzeganie.

> Gdybys z kolei stwierdzil, ze ktos Cie skanuje, to mozesz sie jedynie zwrocic
> do administratora tamtej sieci, zeby zajal sie ta sprawa.

Dokładnie, jak na razie w tego typu przypadkach nie mialem żadnego
problemu przy współpracy z administratorami innych maszyn.
Co ciekawe - w przypadku zgłoszenia tego typu wypadku do innego
administratora, każdy z nich reagował dokładnie w ten sam sposób co i ja -
więc raczej nie uważam tego za tylko i wyłącznie mój wymysł.

> Inteligentnie zrobionych skanow przez ludzi, ktorzy chca sie do Ciebie wlamac
> raczej nie wykryjesz. Slyszales pewnie o wolnym skanowaniu albo skanowaniu z
> kilku maszyn.

Owszem, ale to również można wykryć statystykami na routerach.
Zdaje sobie doskonale sprawe, że jeśli ktoś będzie chciał sie włamać,
użyje do tego innych narzędzi, a jeśli bedzie mu bardzo zależało, to
zapewne mu się uda, ale za to mam płacone zeby mu to maksymalnie utrudnić.

Jako że dyskusja zaczyna powoli zmierzać w dziwnych kierunkach, pokuszę
się o małe podsumowanie :

Młotkiem można wbić gwoździa, ale można też kogoś zabić.
Będę się bronił przed każdym kto będzie zamierzał się na mnie młotkiem ;)
Skanowanie portów maszyn (czy też całych sieci - vide scanSSH i inne syfy)
rozumiem jako zbieranie informacji w celu pozniejszego wykorzystania ich w
celu niekoniecznie dobrym dla mnie, lub tez w celu znalezienia luki w
systemie.

--
Kowalski Paweł
argail@histeria.pl | argail@ats.pl