Re: [RFR] Snort vertaling

> #. Type: select
> #. Choices
> #: ../snort.templates:3 ../snort-mysql.templates:3 ../snort-pgsql.templates:3
> msgid "boot, dialup, manual"
> msgstr "opstarten, bij het inbellen, manueel"

manueel is Vlaams: s/manueel/handmatig/
s/dialup/inbelverbinding/

> #. Type: select
> #. Description
> #: ../snort.templates:5 ../snort-mysql.templates:5 ../snort-pgsql.templates:5
> msgid ""
> "Snort can be started during boot, when connecting to the net with pppd or "
> "only when you manually start it via /usr/sbin/snort."
> msgstr "Snort kan gestart worden (1) tijdens het opstarten van de computer, (2) bij"
> "het connecteren aan het netwerk met pppd of (3) alleen wanneer U het"
> "manueel start via /usr/bin/snort."

s/connecteren aan/verbinden met/
s/U/u/
s/manueel/handmatig/

> [...]
> "of the available interfaces are provided by running 'ip link show'. This "
> "value usually is 'eth0', but you might want to vary this depending on your "
> "environment, if you are using a dialup connection 'ppp0' might be more "
> "appropiate."
> msgstr "Geef de interface naam (namen) waarop snort moet luisteren, De naam"
> "van de beschikbare interfaces worden weergegeven door 'ip link show'"
> "uit te voeren. Deze waarde is meestal 'eth0', maar je kan dit ook aanpassen"
> "i.f.v. je omgeving. Als je een dial-up verbinding gebruikt, is 'ppp0' misschien"

s/De naam/De namen/
s/worden weergegen/kunnen worden weergegeven/
s/je kan/u kunt/
i.f.v. is een mij niet bekende afkorting!
s/Als je/Als u/
s/beter geschikt/meer geschikt/

> [...]
> "route' is on.  You can determine which interface is used for this running "
> "either '/sbin/ip ro sh' or '/sbin/route -n' (look for 'default' or "
> "'0.0.0.0')."
> msgstr "Noteer dat Snort standaard is geconfigureerd om alle traffiek te inspecteren"
> "die komt van het Internet, dus de interface die je hier wil toevoegen is meestal"
> "dezelfde interface als deze waar de 'default route' op zit. Je kan bepalen welke"
> "interface gebruikt wordt door ofwel ''/sbin/ip·ro·sh'·of·'/sbin/route·-n'·uit te voeren"

s/Noteer/Merk op/ (waarom zou iemand dat op een papiertje moeten opschrijven)
s/traffiek/dataverkeer/
s/te inspecteren die komt van het Internet/afkomstig van het Internet te inspecteren/
s/je/u/
s/''/'
s/zoek voor/zoek naar/

Wat zijn die gekke "·" hier? Volgens mij horen daar gewoon spaties te staan!

> [...]
> "spanning' port in a switch, to a hub or to a tap)"
> msgstr "Het is ook niet ongebruikelijk om Snort te draaien op een interface zonder"
> "IP en geconfigureerd om naar alle pakketten te luisteren (promiscuous mode)."
> "Als dit het geval is, selecteer dan de interface in het systeem die fysisch"
> "verbonden is met het netwerk dat je wil inspecteren, zet de promiscuous mode"
> "later aan en verzeker u ervan dat er netwerkverkeer wordt verstuurd naar de"
> "interface (ofwel verbonden aan een \"port mirroring/spanning/ poort op een"
> "switch, ofwel aan een hub of aan een afluisterpoort)."

s/Het is ook niet ongebruikelijk/Ook is het niet ongebruikelijk/
s/fysisch/fysiek/
s/je wil/u wilt/
s/zet de promiscuous mode later/zet later de promiscuous mode/
s:spanning/:spanning\":
s/ofwel aan een hub/aan een hub/ (of: s/hub of/hub ofwel/)

> #. Type: string
> #. Description
> #: ../snort.templates:12
> msgid ""
> "You can configure multiple interfaces here, just by adding more than one "
> "interface name separated by spaces. Each interface can have its specific "
> "configuration."
> msgstr "U kan hier verschillende interfaces definieren, door gewoon meer dan 1 "
> "naam van een interface toe te voegen, afgescheiden door spaties. "
> "Elke interface kan zijn eigen specifieke configuratie hebben."

s/U kan/U kunt/
s/definieren/definiëren/
s/1/één/
s/gewoon//
s/toe te voegen/te vermelden/ of /op te geven/
s/afgescheiden/gescheiden/

> #. Type: string
> #. Description
> #: ../snort.templates:39 ../snort-mysql.templates:35
> #: ../snort-pgsql.templates:35
> msgid "Please enter the address range that Snort will listen on."
> msgstr "Voer alstublieft het gebied in van de adressen waarop Snort moet luisteren."

Hoe vertalen we "range" gewoonlijk? Gebied klinkt mij niet lekker in de oren.

> [...]
> #: ../snort.templates:39 ../snort-mysql.templates:35
> #: ../snort-pgsql.templates:35
> msgid ""
> "You have to use CIDR form, i.e. 192.168.1.0/24 for a block of 256 IPs or "
> "192.168.1.42/32 for just one. Specify multiple addresses on a single line "
> "separated by ',' (comma characters), no spaces allowed!"
> msgstr "U moet het CIDR formaat gebruiken, (dit is 192.168.1.0/24 voor een blok "
> "van 256 IP adressen of 192.168.1.42/32 voor een enkel adres). Specifieer"
> "verschillende adressen op een enkele lijn, afgescheiden door een ',' (komma"

s/moet .../dient ... te/
s/Specifieer/Specificeer/
s/lijn/regel/
s/afgescheiden/gescheiden/
s/ karakter//
s/, geen spaties toegelaten/; spaties zijn  niet toegestaan/

> #. Type: string
> #. Description
> #: ../snort.templates:39 ../snort-mysql.templates:35
> #: ../snort-pgsql.templates:35
> msgid ""
> "If you want you can specify 'any', to not trust any side of the network."
> msgstr "Als u wil, kan u de code 'any' specifieren, om geen enkele kant van het"
> "netwerk te vertrouwen."

s/wil/wilt/
s/kan/kunt/
s/specifieren,/specificeren/
s/om geen enkele kant van het netwerk vertrouwen/
  als u geen enkele kant van het netwerk wilt vertrouwen/

> #. Type: boolean
> #. Description
> #: ../snort.templates:52 ../snort-mysql.templates:45
> msgid "Should Snort disable promiscuous mode on the interface?"
> msgstr "Moet Snort de promiscuous mode (luisteren naar alle pakketten)"
> "afzetten op deze interface ?"

s/pakketten)/pakketten) /

> [...]
> "to it's own interface. Enabling it allows Snort to check  every packet that "
> "passes ethernet segment even if it's a connection between two other "
> "computers."
> msgstr "Het afzetten van promiscuous mode (luisteren naar alle pakketten) betekent"
> "dat Snort alleen maar pakketten zal zien die naar zijn eigen interface zijn gericht."
> "Het aanzetten van promsicuous mode laat Snort toe om elk pakket te checken"
> "dat over het Ethernet segment passeerd, zelfs al is dat een verbinding tussen"

s/afzetten/uitschakelen/
s/naar zijn eigen interface zijn gericht/zijn gericht aan zijn eigen interface/
s/checken/controleren/
s/passeerd/passeert/
s/al is dat .../als dat ... is/

Let op: ook hier moet aan het eind van elke regel een spatie staan; anders zullen
de woorden aan elkaar worden geplakt!

> #. Type: boolean
> #. Description
> #: ../snort.templates:52 ../snort-mysql.templates:45
> #: ../snort-pgsql.templates:45
> msgid ""
> "Disable promiscuous mode if you are configuring Snort on an interface "
> "without a configured IP address."
> msgstr "Zet promiscuous mode (luisteren naar alle pakketten) af als u Snort"
> "configureert op een interface zonder een geconfigureerd adres."

s/Zet ... af/Schakel ... uit/

> #. Type: boolean
> #. Description
> #: ../snort.templates:64 ../snort-mysql.templates:57
> #: ../snort-pgsql.templates:57
> msgid "Should Snort's rules testing order be changed to Pass|Alert|Log?"
> msgstr "Moet de volgorde van het testen van de Snort regels aangepast worden"
> "naar Pass|Alert|Log (doorlaten|alarmeren|loggen) ?"

s/Snort regels/regels van Snort/ (of eventueel Snort-regels)

> [...]
> "applied in Pass->Alert->Log order, instead of standard Alert->Pass->Log. "
> "This will prevent people from having to make huge Berky Packet Filter "
> "command line arguments to filter their alert rules."
> msgstr "Als je volgorde van het testen van de regels van Snort aanpast naar "
> "Pass|Alert|Log (doorlaten|alarmeren|loggen), zullen deze regels toegepast "
> "worden in de Pass->ALert->Log volgorde, in plaats van in de "
> "Alert->Pass->Log volgorde. Dit zal verhinderen dat mensen reusachtige"
> "Berky Packet Filter commando lijn argumenten moeten maken om hun"

s/je/u de/
s/toegepast worden in de Pass->ALert->Log volgorde/
  worden toegepast in de volgorde Pass->ALert->Log/
s/Alert->Pass->Log volgorde/volgorde Pass->ALert->Log/
s/Berky Packet Filter/\"Berky Packet Filter\"/
s/lijn/regel/

> [...]
> "you keep this value, make sure that the mail of the administrator is "
> "redirected to a user that actually reads those mails."
> msgstr "Een cron taak die dagelijks uitgevoerd wordt, zal de informatie van de"
> "logs gegenereerd door Snort dagelijks samenvatten, met behulp van een"
> "script dat 'snort-stat' wordt genoemd. Voeg hier de ontvangers van deze"
> "mail in. De standaardwaarde is de systeembeheerder. Als je deze"
> "standaardwaarde behoudt, verzeker je er dan van dat de e-mail van de "
> "systeembeheerder doorgestuurd wordt naar een gebruiker die deze e-mails"

2x dagelijks ??
s/standaardwaarde/standaard waarde/ (???)
s/je/u/ (2x)
s/effectief/daadwerkelijk/

> #. Type: string
> #. Description
> #: ../snort.templates:83 ../snort-mysql.templates:70
> #: ../snort-pgsql.templates:70
> msgid ""
> "If you want to specify custom options to Snort, please specify them here."
> msgstr "Als u bepaalde bijkomende opties wil doorgeven aan Snort, gelieve ze hier"
> "te specifieren."

s/wil/wilt/
s/gelieve ze/wordt u verzocht deze/

> #. Type: string
> #. Description
> #: ../snort.templates:88 ../snort-mysql.templates:75
> #: ../snort-pgsql.templates:75
> msgid ""
> "An alert needs to appear more times than this number to be included in the "
> "daily statistics."
> msgstr "Een Alert (alarm) moet een groter aantal keer voorkomen dan dit getal om"
> "in de dagelijkse statistieken te worden opgenomen."

s/een groter aantal keer/vaker/
s/dit getal/deze waarde/

> #. Type: note
> #. Description
> #: ../snort.templates:92 ../snort-mysql.templates:125
> #: ../snort-pgsql.templates:125
> msgid "You are running Snort manually."
> msgstr "U voert Snort manueel uit."

s/manueel/handmatig/

> #. Type: note
> #. Description
> #: ../snort.templates:92 ../snort-mysql.templates:125
> #: ../snort-pgsql.templates:125
> msgid ""
> "Please restart Snort using:\n"
> " /etc/init.d/snort start\n"
> "to let the settings take effect."
> msgstr "Gelieve Snort te herstarten door het gebruik van:\n"
> " /etc/init.d/snort-start\n"
> "om deze nieuwe instellingen in werking te laten treden."

s/door het gebruik van/met behulp van/
s/in werking te laten treden/te effectueren/ (???)

> #. Type: note
> #. Description
> #: ../snort.templates:99
> msgid "There is an error in your configuration"
> msgstr "Er is een fout in uw configuratie."

s/is/zit/

> [...]
> "different interfaces)"
> msgstr "Uw Snort configuratie is niet correct en Snort zal niet in staat zijn om "
> "normaal op te starten. Gelieve uw configuratie bestand na te kijken en"
> "te corrigeren. Als u dit niet doet, zullen latere upgrades vermoedelijk"
> "correct werken. Om te controleren welke fout wordt gegenereerd, voer"
> "dan '/usr/sbin/snort -T -c /etc/snort/snort.conf' (of verwijs naar een"
> "alternatief configuratie bestand als u verschillende configuratie bestanden"
> "gebruikt voor verschillende interfaces)"

s/configuratie bestand/configuratiebestand/ (3x)
s/upgrades/opwaarderingen/ (is een DICO)/
s/Om ... gegenereerd, voer/Voer, om ...gegenereerd,/

> #. Type: string
> #. Description
> #: ../snort-mysql.templates:12 ../snort-pgsql.templates:12
> msgid "On which interface should Snort listen?"
> msgstr "Op welke interface moet Snort luisteren ?"

s/ ?/?/ (In het Nederlands staan voor leestekens vrijwel nooit spaties)

> [...]
> "usually is 'eth0', but you might want to vary this depending on your "
> "environment, if you are using a dialup connection 'ppp0' might be more "
> "appropiate."
> msgstr "Gelieve de naam van de interface waarop Snot moet luisteren in te geven. De "
> "naam van de beschikbare interfaces worden gegeven door het commando"
> "'ip-link show' uit te voeren. De gebruikelijke waarde is 'eth0', maar misschien"
> "wenst u dit aan te passen in functie van uw omgeving. Als u een opbelverbinding"
> "gebruikt, is 'ppp0' misschien meer geschikt."

s/Snot/Snort/   (oops)
s/De naam/De namen/
s/worden gegeven/kunnen worden weergegeven/
s/in functie/afhankelijk/
s/opbel/inbel/
s/misschien meer/mogelijk meer/

> [...]
> "route' is on.  You can determine which interface is used for this running "
> "either 'ip route show' or '/sbin/route -n' (look for 'default' or '0.0.0.0')."
> msgstr "Gelieve op te merken dat Snort gebruikelijk geconfigureerd is om alle"
> "verkeer die van het Internet komt te inspecteren, dus de interface die"
> "u hier instelt, is gewoonlijk dezelfde interface als die waar de 'default"
> "route' op geplaatst is. U kan vaststellen welke interface gebruikt wordt"
> "voor de 'default interface' door ofwel 'ip route show' of '/sbin/route -n'"

s/Gelieve op te merken/Merk op/
s/gebruikelijk/normaal gesproken/
s/die van het Internet komt/afkomstig van het Internet/
s/U kan/U kunt/
s/door ofwel/met behulp van ofwel/

> #. Type: boolean
> #. Description
> #: ../snort-mysql.templates:80
> msgid "Do you want to set up a database for snort-mysql to log to?"
> msgstr "Wil u een database opzetten waarnaar Snort-mysql kan loggen ?"

s/Wil/Wilt/

> [...]
> "(1) de machinenaam (hostname) van een machine die een mysql server "
> "draait die TCP verbindingen van deze machine toelaat , (2) een database"
> "op die server en (3) een gebruikersnaam en paswoord om gegevens op"
> "die database te kunnen bereiken. Als u niet _al_ deze elementen heeft,"
> "selecteer dan 'no' (neen) en voer Snort uit met ondersteuning voor "
> "gewone logging in een bestand, of los dit probleem eerst op. U kan later"
> "nog altijd de logging naar een database configureren, door het "
> "snort-mysql pakket te herconfigureren met het commando"

Eerste zin:
Dit hoeft u alleen de eerste keer dat u snort-mysql installeert, uit te voeren.
s/machinenaam/systeemnaam/
s/ ,/,/
s/paswoord/wachtwoord/

"selecteer dan 'no'" Dit is een fout in het origineel. Ja/nee vragen kunnen,
afhankelijk van de gebruikte interface verschillend worden gepresenteerd.
Eigenlijk betreft het een true/false keuze. In ieder geval zal de ja/nee keuze
zijn vertaald. In elk geval is het vertalen van dit soort teksten vaak erg lastig.
Wat je wil is iets als "Antwoord negatief op deze vraag", maar het is vaak niet
echt een vraag, meer een stelling.
Mogelijk is "beantwoord deze dialoog dan ontkennend" een optie.

s/in een bestand/naar een bestand/
s/U kan/U kunt/

> [...]
> msgid ""
> "Please create the database structure now, using the following command:\n"
> " cd /usr/share/doc/snort-mysql/contrib\n"
> " zcat create_mysql.gz | mysql -u <user> -h <host> -p <databasename>\n"
> "Fill in the correct values for the user, host, and database names. MySQL "
> "will prompt you for the password."
> msgstr "Gelieve de database struktuur nu te creeeren, met behulp van het "
> "volgende commando:\n"
> " cd /usr/share/doc/snort-mysql/contrib\n"
> "Vul hierbij de juiste waardes in voor user, host and database naam. MySQL "

s/database struktuur/databasestruktuur/
s/creeeren/creëren/
s/user/gebruikersnaam/
s/host/systeemnaam/
s/database naam/databasenaam/
s/voor het/naar het/

> #. Type: note
> #. Description
> #: ../snort-mysql.templates:92 ../snort-pgsql.templates:92
> msgid "After you created the database structure, press 'ok' to continue."
> msgstr "Nadat u de database struktuur hebt gecreeerd, gelieve 'ok' te drukken "
> "om verder te gaan."

s/gecreeerd/gecreëerd/
s/Nadat ..., gelieve op/Gelieve om, nadat ..., op

Ook hier geldt dat het maar de vraag is of hier ook echt OK wordt getoond.
Beter zou zijn iets als. "Sluit deze dialoog pas af nadat u ..."

> #. Type: string
> #. Description
> #: ../snort-mysql.templates:103
> msgid "Please enter the hostname of the mysql database server to use."
> msgstr "Gelieve de machinenaam (hostname) in te geven van de MySQL database"
> "die gebruikt moet worden."

s/machinenaam/systeemnaam/

> #. Type: string
> #. Description
> #: ../snort-mysql.templates:103 ../snort-pgsql.templates:103
> msgid ""
> "Make sure it has been set up correctly to allow incoming connections from "
> "this host!"
> msgstr "Gelieve te controleren dat de database juist is ingesteld om binnenkomende connecties"
> "van deze machine te aanvaarden."

s/connecties/verbindingen/

> #. Type: string
> #. Description
> #: ../snort-mysql.templates:109 ../snort-pgsql.templates:109
> msgid ""
> "Make sure this database has been created and your database user has write "
> "access to this database."
> msgstr "Overtuig u ervan dat de database gecreeerd is en dat de databasegebruiker"
> "schrijf rechten heeft op deze database."

s/gecreeerd/gecreëerd/
s/schrijf rechten/schrijfrechten/

> #. Type: string
> #. Description
> #: ../snort-mysql.templates:115 ../snort-pgsql.templates:115
> msgid "Please enter the name of the database user you want to use."
> msgstr "Gelieve de naam in te voeren van de database gebruiker die u wenst"
> "te gebruiken."

s/database gebruiker/databasegebruiker/

> [...]
> #. Description
> #: ../snort-mysql.templates:115 ../snort-pgsql.templates:115
> msgid "Make sure this user has been created and has write access."
> msgstr "Controleer dat deze gebruiker aangemaakt is en schrijf rechten heeft"
> "op de database"

s/schrijf rechten/schrijfrechten/

> #. Type: password
> #. Description
> #: ../snort-mysql.templates:120 ../snort-pgsql.templates:120
> msgid "Please enter the password for the database connection."
> msgstr "Gelieve het paswoord in te voeren voor de database verbinding."

s/paswoord/wachtwoord/
s/database verbinding/verbinding met de database/ ???

> #. Type: password
> #. Description
> #: ../snort-mysql.templates:120 ../snort-pgsql.templates:120
> msgid "Please enter a password to connect to the Snort Alert database."
> msgstr "Gelieve het paswoord voor de Snort Alert database in te voeren."

s/paswoord/wachtwoord/

> #. Type: boolean
> #. Description
> #: ../snort-pgsql.templates:45
> msgid "Should Snort disable promiscous mode on the interface?"
> msgstr "Moet Snort de promiscuous mode (het luisteren naar alle pakketten op"
> "een interface) afzetten ?"

s/afzetten/uitzetten/

> [...]

Eerste zin:
Dit hoeft u alleen de eerste keer dat u snort-mysql installeert, uit te voeren.
s/vanop/vanaf/
s/ ,/,/
s/paswoord/wachtwoord/
s/in een bestand/naar een bestand/
s/U kan/U kunt/

(Hmm. Deze dialoog lijkt verdacht veel op een eerdere; Dat hadden ze slimmer
kunnen oplossen door van de te gebruiken database een variabele te maken...
Dit is misschien een opmerking waard.)

> [...]
> " cd /usr/share/doc/snort-pgsql/contrib\n"
> " zcat create_pgsql.gz | psql -U <user> -h <host> -W <databasename>\n"
> "Fill in the correct values for the user, host, and database names. "
> "PostgreSQL will prompt you for the password."
> msgstr "Gelieve de database struktuur nu te creeeren met het volgende commando:\n"
> "cd·/usr/share/doc/snort-pgsql/contrib\n"
> "zcat·create_pgsql.gz·|·psql·-U·<user>·-h·<host>·-W·<databasename>\n"
> "Vul de correcte waardes in voor de gebruiker, de machine (host) en de "
> "databasenaam (databasename). PostgreSQL zal u vragen naar het paswoord."

s/ (databasename)//
s/paswoord/wachtwoord/

> #. Type: string
> #. Description
> #: ../snort-pgsql.templates:103
> msgid "Please enter the hostname of the pgsql database server to use."
> msgstr "Gelieve de machinenaam in te geven van de pgsql database server die gebruikt moet worden."

s/machinenaam/systeemnaam/

> [...]
> "your configuration file with the one provided in this package or fix it "
> "manually by removing deprecated options."
> msgstr "Uw Snort configuratiebestand (/etc/snort/snort/conf) gebruikt verouderde"
> "opties die niet langer beschikbaar zijn in deze release van Snort. Snort zal"
> "niet in staat zijn om op te starten, behalve indien u een correct"
> "configuratiebestand aanlevert. U kan uw configuratiebestand vervangen"
> "door degene die in dit pakket zijn voorzien of u kan het configuratiebestand"
> "zelf met de hand repareren door de verouderde opties te verwijderen."

s/[Uu] kan/[Uu] kunt/

> #. Type: note
> #. Description
> #: ../snort-common.templates:3
> msgid ""
> "The following deprecated options were found in your configuration file: "
> "${DEP_CONFIG}"
> msgstr "Volgende verouderde opties zijn gevonden in uw configuratiebestand: "
> "${DEP_CONFIG}"

s/Volgende/De volgende/