Re: [RFR] po-debconf://dictionaries-common

On Wed, Oct 15, 2003 at 12:11:19PM +0200, Vincent Zweije wrote:

> ||  > ||

> Mijn poging tot samenvatten:
>
> Het gaat om gecombineerde substantieven in het onderwerp, waarvan
> er één een hoeveelheid aangeeft. Als de eigen betekenis van de
> hoeveelheidsbepaling zijn nadruk verliest (een aantal, een soort; niet:
> een kudde), dan kan het als een soort telwoord worden gezien.

een kudde zou ook nog kunnen; men heeft het bijvoorbeeld expliciet over
'een massa' (mensen). Deze vorm van meervoud is enkel niet van
toepassing indien het onmogelijk is om 'aantal', 'soort', 'massa' of wat
dan ook niet als onderwerp te gebruiken; het voorbeeld dat gebruikt
wordt is "het aantal leerlingen is in enkele jaren tijd verdubbeld".
Uiteraard kan het hier niet (leerlingen verdubbelen niet, hun aantal
verdubbelt).

Maar goed; kuddes zijn in onze context niet relevant :-)

> Ergo: een aantal zaken {is,zijn} mag allebei.
>
> Het stuit mij tegen de borst, maar dat zelfde verhaal klassificeert mij
> daarmee onder de oudere nederlanders. :-( Vroeger (sprak opa Vincent) was
> het echt fout. Taal verandert. Vergeef mij als ik de oude stijl aanhoud.

Geen probleem; niemand van ons is een autoriteit in deze materie.
Persoonlijk ben ik heel blij met die website van de KUN...

--
Wouter Verhelst
Debian GNU/Linux -- http://www.debian.org