Re: [DICO] daemon

On Mon, 06 Oct 2003 21:21:24 +0200
Wouter Verhelst <wouter@grep.be> wrote:

> Lijkt me een slecht idee.
>
> Neem een willekeurige jan-met-de-pet-uit-de-straat, en vraag hem wat
> een'demon' is. 10 tegen 1 dat die denkt aan een

de·mon (de ~ (m.), ~en/~s)
 1 bovennatuurlijk wezen dat mensen en hun handelingen beheerst

Vraag een willekeurige john-with-a-hat-in-the-street wat een 'daemon'
is; 10 tegen 1 dat die zegt:

 1. a an evil spirit or devil, esp. one thought to possess a person.
    b the personification of evil passion.

> Vraag diezelfde willekeurige jan-met-de-pet-uit-de-straat wat een
> 'achtergrondproces' is, en je krijgt hoogstwaarschijnlijk een uitleg
> die wel eens dichter bij de waarheid zou kunnen liggen. Enig probleem
> is inderdaad, zoals je zegt, dat er ook niet-daemon processen zijn die
> achtergrondprocessen zijn.

Vraag diezelfde persoon wat een 'background process' is...

>       * Blijf bij de engelstalige term. Voordeel hiervan is dat mensen
>         die het computerjargon niet begrijpen, makkelijker op het
>         Internet of elders kunnen gaan zoeken wat de term betekent.
>         Dat is niet het geval voor een benadering van de term in het
>         nederlands.

Hier zit natuurlijk wat in. Maar dat betekent ook dat je bijna geen
computer jargon moet vertalen. Er is nml altijd veel meer Engelse
documentatie beschikbaar.

> Ik stel dus voor om bij 'daemon' te blijven, totdat een goede
> nederlandstalige term gevonden wordt, of een andere term gebruikelijk
> wordt.

Maar als wij de term niet gaan gebruiken en pushen, dan wordt hij
natuurlijk nooit gebruikelijk.

grtjs Tim