Re: [DICO] daemon

Op ma 06-10-2003, om 17:20 schreef cobaco:
> volgens mij beter vasthouden aan demon, dit blijft dichter bij het engelse,
> en daarnaast zijn niet alle achtergrondprocessen daemons.

Lijkt me een slecht idee.

Neem een willekeurige jan-met-de-pet-uit-de-straat, en vraag hem wat een
'demon' is. 10 tegen 1 dat die denkt aan een 'demoon', ofte een draak,
goblin, of een ander lelijk figuurtje.

Vraag diezelfde willekeurige jan-met-de-pet-uit-de-straat wat een
'achtergrondproces' is, en je krijgt hoogstwaarschijnlijk een uitleg die
wel eens dichter bij de waarheid zou kunnen liggen. Enig probleem is
inderdaad, zoals je zegt, dat er ook niet-daemon processen zijn die
achtergrondprocessen zijn. We hebben dus drie mogelijkheden:

      * Zoek een term die zo goed mogelijk de lading dekt (noch demon,
        noch achtergrondproces deugen in dat opzicht)
      * Zoek een term die algemeen in gebruik is als vertaling van
        'daemon' (bestaat niet) en/of die geen verwarring zal
        veroorzaken (demon en achtergrondproces voldoen niet aan die
        vereisten)
      * Blijf bij de engelstalige term. Voordeel hiervan is dat mensen
        die het computerjargon niet begrijpen, makkelijker op het
        Internet of elders kunnen gaan zoeken wat de term betekent. Dat
        is niet het geval voor een benadering van de term in het
        nederlands.

Ik stel dus voor om bij 'daemon' te blijven, totdat een goede
nederlandstalige term gevonden wordt, of een andere term gebruikelijk
wordt. Uiteindelijk is 'daemon' ook geen engels woord met een andere
betekenis dan degene waar we het over hebben...

--
Wouter Verhelst
Debian GNU/Linux -- http://www.debian.org