Re: debian-tr hakkinda

Merhabalar

Dediklerinizi anlıyorum, böyle düşünmekte haklısınız. Ancak bana öyle
geliyor ki, bu sizin sanatçı yönünüzden gelen düşünceler : ) Duruma
programcı gözüyle bakınca (bilemiyorum sizin bu alanda da çalışmalarınız
oldu mu var mı? Ukalalık yapmak istemem) sanki biraz daha organize olmak
lazımmış gibi geliyor.

Şimdi o zaman bu iki görüşü birleştiren şöyle bir öneride bulunayım.
Yeni gelişmelerle birlikte "özgür" şekilde atılan adımlar, gönüllü
gelişmeler gerçekten çok değerli ve şu an bu konuşmayı yapmamızın tek
sebebi. Bunu asla göz ardı edemeyiz. Ancak daha anlamlı gelişmelere imza
atabilmemiz için böyle bir organizasyona ihtiyacımız olacaktır. Neden?

Bir örnekle başlayayım. Biliyor muydunuz, Debian'ın bir başkanı var.

http://www.debian.org/doc/manuals/project-history/ch-leaders.en.html

Bir grup insan, gelişimi takip ediyorlar, bir yerde durmasını
sağlıyorlar, hesaplarını idare ediyorlar. Sayıca onlardan çok daha fazla
olduğunu tahmin ettiğim geliştirici grubu da herkes kendi çapında belli
bir amaç peşinde belli bir şekilde birşeyler üretiyorlar.

Belki de buradaki anahtar kelime "yönlendirme". Bu "çekirdek" grubun
gelişmeyi yönlendirdiğini sanmıyorum. Bu özgürlüğü kısıtlardı.

Ayrıca geliştiricilerin nasıl çalıştıklarını da kendilerini
belirlediğini unutmamak lazım.

Diğer yandan "debian geliştiricisi" olup bir ...@debian.org eposta
sahibi olmak için de herkesin belli bir işlemden geçmesi gerekiyor.

Demek isteyip de diyemediğim şu ki, Star Wars' daki senato gibi bir
oluşuma gerek yok ama en azından bir Jedi meclisine gerek var : ) Çünkü
en azından gelişmenin kaydını tutmak için, arayan, ihtiyacı olan
insanlara bu gelişmeyi sunmak için bir gruba ihtiyaç var. Zaten
debian'ın yaptığı da bu, bir sürü geliştircinin sunduğu programları,
.deb formatında bir pakete koyup, .deb paketlerini de bir cd ye koyup
adına "debian gnu/linux dağıtımı" demek. Yani bir yerde "debian"
dediğimiz oluşum sadece bir "meclis".

Not. buradan ortaya çıkan bir nokta da debian.org ardresindeki bir çok
değerli yazının ince ince okunması gerektiği (benim de okumam lazım...).
Özellikle:
http://www.debian.org/social_contract
http://www.debian.org/intro/free
http://www.debian.org/intro/about
http://www.debian.org/misc/
http://www.debian.org/doc/FAQ/
http://www.debian.org/intro/why_debian

Bu kadar örnekten sonra öneriye geleyim:

Internet aktivitesini artırmak gerçekten çok önemli bir nokta, çünkü
sizinde belirttiğiniz gibi geliştirme bu şekilde gerçekten çok daha
verimli bir hal alıyor. İnsanlar birkaç geliştirmeyi birden, kendi
istedikleri yönlerde, kendi istedikleri şekillerde yapabiliyorlar. Diğer
yandan da işe gitme gelme arasındaki (maddi manevi) vakit kaybı
yaşanmıyor. Seminerlere "buluşma", "eğlenme", yeni insanlara ulaşmak
amaçlı kullanmak dediğiniz gibi daha doğru olacaktır.

> bilenlerin belge hazirlamasi, eksikleri tamamlamasi, ozellikle de
>yerellestirmeye katkida bulunulmasi, daha dogru olabilir diye >dusunuyorum.

İşte kritik nokta burası. Eğer eksikleri tamamlama ve yerelleştirme
alanlarını kendimize hedef olarak seçersek onlardan başka çok daha
önemli bir noktadan (geliştirme) uzak kalmış olabiliriz. Tabiki pratikte
böyle bir sınır yok, böyle diyoruz diye böyle olacak demek değil, yeri
gelince insanlar tabiki geliştirme yapacaklardır. Ancak demek istediğim
kendimize hedef belirleme noktasında bence biraz daha cüretkar gerekirse
ukala davranmalıyız gibi geliyor.

Mesela demeliyiz ki, debian-tr altında, tamamen Türkçe ve şu şu amaçlara
hizmet edecek bir alt dağıtım oluşturmak istiyoruz. İşte bunu dediğimiz
zaman da işleri gözetecek bir grubun gereği ortaya çıkıyor. İllaki yön
belirleyici, illaki brokrasi yaratacak, bir oluşum olması gerekmiyor.
Sonuçta herşey bizim elimizde.

Bana öyle geliyor ki bahsettiğim grubu, sunduğunuz değerli
fikirlerinizle daha dinamik bir hale sokmak, ve o şekilde devam etmek
mümkün olacaktır. Mesela şöyle:

Proje önerileri toplayıcıları
Projeleri onaylama (gerçeklik, yapılabilirlik açısından) grubu
Projeleri adımlara bölüp, ilgililere dağıtma grubu
Genel organizasyon, iletişim görevlisi (haftalık raporlar için)

değil de

Proje önerileri toplayıcıları
Projeleri onaylama (gerçeklik, yapılabilirlik açısından) grubu*
İletişim görevlisi (haftalık raporlar için)

*Böyle bir filtreleme olmadan, aynı paketleri ayıklamak, kötü niyetli,
başarısız paketleri elemek gibi önemli işlemler yapılamaz. Bu işlemler
de gerekli olacaktır sanırım.

Bu şekilde eğer çekirdek grup içerisinde birisi yeni bir paket olmasını
istiyorsa, ya kendi yazacaktır, yada yazacak birilerini bulacaktır, grup
aktiviteleri dışında. Daha sonra standart şekilde bu paket onaylanacaktır.

Aslında bunun için debian'ın organizasyonuna biraz daha detaylı
bakabiliriz. Yada iyi bilen varsa bize burada anlatır, öğreniriz.

Paket (teknoloji) geliştirme işleminde olduğu gibi grubun geliştirmesi
ve ilerde düzeltilmesi de "özgür" şekilde olursa çok güzel şeyler ortaya
çıkar gibime geliyor.

Değerli fikirlerinizi bekliyorum*.

*gizli özne: herkes.

iyi günler,