Re: Ubuntu

Jimmy Hedman wrote:

Med din terminologi är Ubuntu ett parallellprojekt, Ubuntu skickar
patchar till Debian. En annan fördel är att AMD64-versionen av ubuntu är
releasad, det är inte Debians AMD64-spår.
Jag kör Ubuntu på min bärbara och den funkar kanon-bra! Allt på maskinen
gick igång, mitt centrino-kort, speedstep, suspend-to-ram, ljud osv osv,
så jag rekomenderar det skarp till arbetsstationer. Nu kör jag även
motsvarigheten till unstable (Hoary), som nog ligger mellan experimental
och unstable, men den har fungerat relativt bra den med, ungefär som
unstable gjorde för 3 år sedan.iga
Kör själv Hoary på min bärbara, på servrar har jag en med Warty och
övriga Woody och Sarge.

Funderar faktiskt att uppgradera några Woody ute hos kund till Warty
istället för Sarge; har väntat på Sarge som stable lite väl länge nu.

Min fråga är mer av filosofisk karaktär, inspirerad av några syrliga
inlägg på andra fora. Inställningen "att här svarar vi inte på
avfällingen Ubuntu-frågor även om de är gemensamma med Debian-problem"
förekommer liksom viss irritation mellan debianer och ubuntaner på
Ubuntu-forum.

Personligen är jag av inställningen att allt apt-get-bart med öppna
deb-arkiv som i viss mån går att kombinera med Debian-arkiv är "Debian".
Det betyder att jag kanske lite slarvigt tycker Knoppix, Gnoppix, Mepis,
Ubuntu, Kanotix, Adamantix, MythTV, Libranet och en mängd andra arkiv
hör till "familjen".

/Anders

// Jimmy