moduler & boot

Hur förhindrar man att modul ehci_hcd laddas i sarge vid boot?
Efter mycket om och men har jag kommit fram till att mitt problem med
scannern är ett resultat av att denna modul laddas vid boot.
Jag har nämligen en annan installation (simplyMepis) på en annan
partition där scannern fungerar, om jag då laddar ehci_hcd så slutar den
funka även här och går ej igång om jag kör rmmod ehci_hcd.
Har kollat /etc/modules.conf och /etc/modules men modulen finns inte
listad där.
Båda systemena kör debian-standard kernel 2.6.8.