Re: Diskfel. Var: Flytta /home

Hej Niklas,

Niklas Höglund <niklas.hoglund@telia.com> writes:

> Jag gjorde samma sak nyligen när jag skaffade en ny hårddisk till min
> dator. Gjorde en 120 GB ext3-partition för Debian-systemet (och lämnade
> 40 till ev. andra operativsystem som jag kan vilja experimentera med).

jag har samma sak här på min server, men bara 40GB varav 25GB Linux
på min bärbar.  Förr hade jag upp till fem partitioner, det blev
mindre över tiden.  Rot-partitionen var den sista att gå, jag hade
besvär att ladda hem ISO filer med Mozilla som ville lagra de i /tmp.

> Nu har jag en fil på partitionen som inte går att radera. Om jag hade
> haft flera mindre partitioner hade jag kunnat kopiera alla data och
> formattera om den felaktiga partitionen, men nu är det rätt svårt.
> Det är ett argument för mindre partitioner.

Ahem, du har väl säkerhetskopia?

> Motargumentet är givetvis att
> storlekarna aldrig är rätt, så att man alltid får kopiera omkring data
> och ändra partitionsstorlekar mm, vilket också kan göra att man förlorar
> data om man klantar sig. (Och det tar tid också.)

Så är det.

> Mitt system har varit lite instabilt, och ofta hängt sig, så att diskfel
> har uppstått kanske inte är förvånande. (Windows, Debian och Sourcemage
> är alla påverkade, så jag misstänker att det är ett hårdvarufel.)

Jag har aldrig haft hårdvarufel heller, men så är jag ingen overklockare.

Kanske det hjälper:
http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=&selm=slrnc22p8h.3mp.danSPANceswitTRAPhcrows%40samantha.crow202.dyndns.org

Jürgen

--
Jürgen Stuber <juergen@jstuber.net>
http://www.jstuber.net/

Looking for consulting and project work in Mozart/Oz, Linux kernel, USB