Re: Flytta /home

Hej Ivar,

Ivar Alm <octo@acc.umu.se> writes:

> Det är litegrann det som är frågan också. Spontant tycker jag det skulle
> räcka (som nån tidigare nämnde) att helt enkelt kopiera /home till en ny
> plats, radera den gamla /home och sen symlänka /home till den nya
> platsen.

jo, det räcker.  Jag har gjort det ibland, tex /home -> /var/home
med en stor partition /var.

> Bör man förresten ha en hård länk, eller räcker en symlänk?

Symlänk går bra.
Du kan inte använda hård länk här, de kan inte visa åt andra partitioner.

> Finns det några goda argument för att ha /home som en egen partition?

Kanske, du verkar ha ett stor system med många användare(?).
Om du vore ensam skulle jag säga ju färre partitioner desto bättre,
nuförtiden använder jag bara en enda ext3 partition för Linux.

Jürgen

--
Jürgen Stuber <juergen@jstuber.net>
http://www.jstuber.net/

Looking for consulting and project work in Mozart/Oz, Linux kernel, USB