Re: CD-brännare - Vi måste göra något åt det här!

> ska

> stabilt.. säkert.. pålitlig genomarbetad teknologi

Tja, jag vågar nog påstå att IDE-brännare är tämligen stablia numera också.

Går det att svara mindre svävande? :) (Jag vill verkligen veta vad
motivationen bakom SCSI-brännare ligger.)

> jag har 6 brännare hemma.. varav 4 är scsi och den ena idebrännaren fick
> jag precis med hempc:n.. nu är inte scsibrännarna de senaste men att
> bränna sönder skivor pga för långsam throughput lär inte hända iaf..

Jag tror inte att det finns IDE-brännare att köpa idag som inte har s.k.
BurnProof el. likn. Det vill säga, om dataflödet plötsligt stryps så väntar
brännaren lugnt och fint på att det ska komma mera, utan att skivan går
sönder. Plextor lanserade konceptet för några år sedan och numera är det
standard.

> att det finns fler idebrännare att välja mellan  är ganska enkelt, de är
> billigare att tillverka och lättare att sälja till den stora massan.. det
> betyder inte att dom behöver vara bättre..

Jag tror inte att de är sämre. Jag tror att de är lika bra och detta till en
tredjedel av priset. Den enda anledningen jag känner till som skulle motivera
att man köper SCSI-brännare ist.f. IDE är att Linux är så jäkla knäppt att
det är svårare att installera en IDE-brännare. Och det är ju helt vrickat.

Linux (och i synnerhet Debian!) ska ju vara BRA!

> Och

> installationsprogram känna av att det sitter en CD-brännare i datorn
> (IDE)

> Jag är lite tveksam.. men tycker däremot att det skulle vara smidigt att
> lösa genom ett litet paket eller alternativ som låter dig välja detta..
> antingen sätta upp ett paket som heter ide-cdr eller sköta det med options
> för cdrecord

Vadan din tveksamhet?

En standarddator från valfri hemelektronikkedja idag innehåller en IDE-disk
och en CD-brännare. (Möjligen en DVD-brännare till och med.) Varför inte låta
detta vara default?

/Fredrik