Re: CD-brännare - Vi måste göranågot åt det här!

> Jag hade problem n~r jag ville anv~nda ide-scsi och en modul
> f~r raid-kortet.
> Eftersom jag ~nd~ inte hade n~gra bra raid-diskar och min burk
> inte ville boota fr~n raid-disken s~ var valet ganska l~tt.

Har du lust att berätta mer om vad du hade för problem?

> Det vore niftigt om debconf kunde fr~ga om man ville aktivera
> scsi-emulering f~r cd-br~nnaren.

Nja... jag tycker nog att det ska var default.

> Om scsi-emulering fortfarande kan leda till problem s~ vore det
> ju vansinne att alltid aktivera det, men det vore nog l~mpligt
> att ha det med som ett val iaf.

Om hårdvarudetekteringen hittar prylar som man vet kan skapa problem om man
aktiverar SCSI-emulering (som t.ex. med ditt RAID-kort) så är det ju
motiverat att ställa en fråga till användaren. Men

1) kernelfolket borde ju reda ut de där problemen (sitter jag, gnällmästaren,
här och säger)

2) om man utgår från att 99% av alla nysålda datorer har en IDE-disk och en
CD-brännare så ställer frågan till med mer besvär än det är värt

> Naturligtvis med en bra och informerande hj~lptext f~r att inte
> f~rdumma anv~ndarna.

Ujujuj... jag kan se det framför mig...

"Vill du aktivera ide-scsi-emulering? Du måste aktivera emuleringen om du har
en IDE-brännare och vill använda den som en brännare, men å andra sidan kan
du få skumma problem som ingen jävel kan berätta mer om.

[JA] [NEJ]"

En sån fråga skulle iaf få mig att lägga ner åtskilliga timmar på
mailarkivläsande. Och det var ju precis det jag ville få bort.

/Fredrik