Re: Hårddisk hittar inte sina partitioner

----- Original Message -----
From: "Tommy Lindgren" <tomyl@ludd.luth.se>
To: <debian-user-swedish@lists.debian.org>
Sent: Sunday, October 19, 2003 12:46 AM
Subject: Re: Hårddisk hittar inte sina partitioner

> Jag vill minnas att advanced partition selection (härefter förkortat
> APS) dök upp efter 2.2. Om det är en Woody-skiva du bootar från kan du
> skriva bf2.4 vid LILO-prompten för att dra igång en 2.4-kärna. Men jag
> tror inte APS är inkompilerat som standard.

Har för mig att bf2.4 inte funkade på just den här pc:n, men jag ska
prova.

> Inte vad jag känner till.

> Finns SFS (dvs Smart Filesytem) portat till Linux?

Ja. På Amigan så körde jag igång SFS genom en modul.

> Om det skulle visa sig att så inte är fallet, skulle det kanske gå att
> komma åt datan på SFS-partitionerna genom UAE?

Om man kör UAE under Linux + att man kört igång sfs modulen,
då borde det inte vara några problem. Jag tror inte UAE är såpass
avancerat att det stöder SFS utan extra hjälp från operativsystemet.
Men jag kan förstås ha fel.

> Tyvärr räcker det inte med modulerna för filsystemen. Sjävla
> APS-stödet måste kompileras in i kerneln.

Måste erkänna att jag aldrig hört talas om APS tidigare.