From: Karl Hammar <karl@kalle.csb.ki.se>
To: debian-user-swedish@lists.debian.org
Date: Tue, 20 May 2003 11:17:03 +0200
Subject: Re: Debian i stort nätverk

> Hur gör man för att göra sk. unattended installs? Dvs, att man
> exempelvis sätter i en diskett och så startar installationsprogrammet
> och installerar alla förkonfigurerade paket automagiskt? Alternativt
> någon PXE-historia.
> Mvh,
> Johnny

För "unattended installs", titta på fai. Bökig att sätta upp men
flexibel.

  $ apt-cache show fai
  Package: fai
  Section: admin
  Installed-Size: 2380
  Maintainer: Thomas Lange <lange@debian.org>
  Architecture: all
  Version: 2.4.1
  Depends: perl, nfs-server, debootstrap
  Recommends: fai-kernels, netboot, dhcp3 | bootp, tftpd-hpa | tftpd, rsh-server, wget
  Suggests: ssh, debmirror
  Filename: pool/main/f/fai/fai_2.4.1_all.deb
  Size: 855088
  MD5sum: db0bfbefd8995ead5904b5d0e7bc146b
   FAI is a non-interactive system to install a Debian GNU/Linux operating
   system unattended on a PC cluster. You can take one or more virgin
   PCs, turn on the power, and after a few minutes, Linux is installed,
   configured, and running on the whole cluster, without any interaction
   necessary.  Homepage: http://www.informatik.uni-koeln.de/fai

För PXE så kan du nätboota Linux med dhcp3-servern och etherboot.
Du får bygga din egen kärna med ip-autoconf och nfsroot förståss.
Alternativ kan vara att flasha etherboot direkt till nätverkskortet
(går med Intel och 3Comkort), köra linuxbios och att boota från
diskett (etherboot eller Linux).

  http://www.etherboot.org/
  http://www.rom-o-matic.net/
  http://www.ltsp.org/
  http://www.ltsp.org/documentation/pxe.howto.html
  http://www.linuxbios.org/

Hälsningar,
/Karl

Karl Hammar                    Aspö Data           karl@kalle.csb.ki.se
Lilla Aspö 2340                                                 Nätverk
S-742 94 Östhammar            0173 140 57            Datorer/Utrustning
Sweden                       070 511 97 84        Linux/Unix konsulting