Re: shellscript

On Tuesday, 23. July 2002 20:35, Tommy Dugandzic wrote:
> Om jag använder "RedHat"; heter operativsystemet då "GNU"? Vad är
> det som döper ett OS till GNU? GNU är väl bara ett samlingsnamn på
> projekt drivna av FSF och vars kod är GPL:ad?

GNU-projektet är ett projekt för att skapa ett fritt operativsystem,
kallat GNU. Operativsystemet GNU inkluderar inte bara programvara som
utvecklats inom GNU-projektet, utan lite annat smått och gott
dessutom. Linux-projektet är ett projekt för att skapa en fri
operativsystemskärna, kallad Linux. Denna kärna är kompatibel med GNU.

I operativsystemet GNU inkluderas programvara från en mängd olika
projekt. Men av dessa är det i stort sett bara två projekt som strävar
efter att skapa ett operativsystem, GNU och BSD. Är det då inte
rimligt att resultatet ska bära något av dessa namn? Av dessa båda är
GNU i särklass störst i operativsystemet GNU. Därav namnet.

Att kalla systemet som helhet för Linux vore ungefär lika tokigt som
att kalla Windows för KERNEL32.DLL. I Debian blir det ännu tydligare
att systemet som helhet inte kan kallas Linux -- det behöver inte vara
Linux, Linux går att välja bort. Men att byta ut Linux mot Hurd kan
inte sägas ge ett helt nytt operativsystem. Det är i stort sett samma
operativsystem, men med en annan kärna. Vill man tydliggöra skillanden
skriver man GNU/Linux och GNU/Hurd.

När någon frågar mig vilket operativsystem jag kör svarar jag
GNU/Linux. Detta för att Linux är mer känt än GNU, och således ökar
sannorlikheten att personen jag talar med har hört talas om vad jag
kör.

MVH Christian von Schultz