OT: Debian GNU/Linux [was: Re: shellscript]

On Wed, 24 Jul 2002, Christian von Schultz wrote:

> Att kalla systemet som helhet för Linux vore ungefär lika
> tokigt som att kalla Windows för KERNEL32.DLL.

Detta är en fråga om religiös övertygelse och bara för det måste jag
bara ställa mig "på andra sidan" en stund. =)

Jag säger linux eller debian om den kärna + systemnära program jag
använder. Ibland sträcker jag mig så långt att jag unnar namnet en
initial versal, men inte alltid. Detta trots att jag är väl medveten
om att det formellt heter "Debian GNU/Linux".

Det går inte att undvika att höra talas om GNU och förstå hur central
programvara från det projektet är för linux om man använder linux ett
tag. Men när man pratar med vanliga dödliga så blir det enklare att
bara säga linux.

Jag respekterar Christians och många andras val att vara lite mer
politiskt korrekta när de pratar om sitt system men personligen tycker
jag det att det inte är så noga.

--
Fredrik Jonson
pt97fjo@student.bth.se