Re: ftp.sunet.se (Re: Problem med ftp.se.debian.org)

onsdagen den 17 april 2002 13.29 skrev Emil Pedersen:

> Hmm.  Det borde ju gjort, vad fick du för felmeddelande/beteende?
>
> Möjligen kan det vara så att din/ditt domän/ipnummer inte resolvas som
> tillhörande sverige och du då hamnar i "fel" klass.  ftp.sunet.se
> släpper in 2*500 samtidiga anv från sverige och 2*1000 från resten av
> världen, och jag undrar om verkligen sverigeklassen varit full någon
> gång medans "resten"-klassen ganska ofta är det.

Det här är ingen kritik, men jag finner dessa siffror något lustiga, då jag
trodde ftp.sunet.se till en stor del var avsedd som en svensk spegel. Om
exempelvis funet.fi har samma sorts regler, gör ju det här att det är mer
fördelaktig att gå dit som svensk. Hastigheten är ju i stort sett densamma.

... och här får jag ändra mig. Jag gjorde några traceroute, och finner att
ftp.sunet.se har kortare rutt från mig och är avsevärt snabbare än allt annat
(idag). Jag kommer från telias nät och det verkar vara någon sorts
direktkontakt med ftp.sunet.se, då allt annat har minst ett hopp till inom
telia. ftp.debian.org har 14 hopp inom telia, mot ftp.sunet.se:s 5 eller 6
och sedan direkt till sunet.

Komiskt att det för mig som bor i Göteborg det verkar vara dubbelt så långt
till gu.se som till su.se. Tydligen går allt från telias nät först till
Stockholm och sedan tillbaka.

Finns det någon sorts karta någonstans över hur de stora vägarna inom nätet
går? Ibland kan det vara bra att veta då man ska välja spegel.

-- Karolina