Re: ftp.sunet.se (Re: Problem med ftp.se.debian.org)

Karolina Lindqvist <pgd-karolinali@algonet.se> writes:

[...]
> Komiskt att det för mig som bor i Göteborg det verkar vara dubbelt så långt
> till gu.se som till su.se. Tydligen går allt från telias nät först till
> Stockholm och sedan tillbaka.

Jag fick en föreläsning av Tafvelin (en av de som styr och stället på
Sunet - åtminstone förr) som en gästföreläsning i Datakom-kursen på
Chalmers, och då berättade han att all trafik i sunet går till
Stockholm för att där routas vidare till andra nät. Det var bestämt i
samma hus som "atlantkabeln" kom in och av en händelse satt alla
större (dåvarande) ISP:ers kopplingar i skåpen bredvid Sunets lådor.

Jag har svårt att tro att det har ändrats så mycket på de 3-4 år som
har gått sedan jag gick (och tog) kursen, men de som är mer hemma på
Sunets organisation kan säkert hjälpa mig.

Där har du också förklaringen till avståndet till SU resp. GU - all
din trafik går via Stockholm.

> Finns det någon sorts karta någonstans över hur de stora vägarna inom nätet
> går? Ibland kan det vara bra att veta då man ska välja spegel.

Det skall finnas kartor och statestik (över dygn, vecka och månad) på
Sunets hemsidor, jag har dock ingen aning om var.

--
(          www.dtek.chalmers.se/~d4jonas/         !     Wei Wu Wei     )
(        Meaning of U2 Lyrics, Roleplaying        !  To Do Without Do  )