Re: Många frågor blir det... :)

Tommy Lindgren wrote:

> Då det var så där mycket kanske det är mest praktiskt att ha allt i
> en enda fil (som man kör vid uppstart, eller då interfacet åker upp
> (som Peter nämnde)), ist för att sprida ut det. Med det tycker jag
> är åas är "snyggare".

Hur och var gör jag det skriptet/filen? ( Har aldrig pillat med något
sådant. )

> Några få "statiska" iptables-regler skulle jag nog spara med
> iptables-skriptet jag nämnde.

Det där fattade jag dessvärre nada av. :(

> [...]
>
> Som David påpekar skulle dom där kunna åka in i /etc/sysctl.conf.

Så det går att lägga in hela alltihopa där?  ( dvs alla echo-grejerna? )

> Det där kan man nog lägga in i /etc/network/interfaces (tror jag,
> har inte pysslat med IPv6).

Näe, Det kan jag ju faktiskt köra manuellt. :)

> [...]
>
> Är det troligt att den där listan kommer utökas med fler IP-nummer?
> Isf är nog inte iptables-skriptet särskilt smidigt tror jag, då
> är det nog vettigare att lägga raderna i en fil som man kör.
>
> (Jag skulle fö rekommendera att hacka ihop ett litet skript
> som genererar raderna.)

> Hehe, det kan jag tänka mig. Klippa och klistra? Om du har allt i en fil
> redan är det väl bara att köra den (efter t ex en `chmod +x fil`) ?

Mjo, Dessvärre så växer den. :(
Allt finns i en fil redan ja.

> Njae, är inte alls insatt i iptables-regler.

> Är inte själv nån guru, så lita inte allt för mycket på att mina
> råd är dom bästa. Förhoppningsvis har du fått några idéer om hur du
> ska lösa ditt problem.

Skönt att man inte är ensammen "dum" här på listan då. ;)

Mvh

/Thomas