Re: Många frågor blir det... :)

Thomas@starka.st wrote:

[...]

> Går det på något sätt att förhindra att det går att tracerouta till
> burken? ( Dvs sista hoppet )

Jag gissar att det handlar om att INTE svara på vissa icmp-paket.
Troligen kommer ping att sluta fungera samtidigt.

[...]

> Hur blockar man en ip totalt? När jag lägger till en ip-adress med
> Iptables på min gw/router. Så kan jag iallafall pinga från datorerna
> bakom. ( nat )
> Vill blockera vissa ip:s fullständigt. Så hur göra?

Vill du blokera vissa ip _till_ burken eller _genom burken_ (om den står
som brandvägg)?  Om det senare tror jag du skall peta på FORWARD-kedjan
(hanteringen ändrades en del mellan ipchains och iptables).

Jag är ingen nätexpert så värdera förslagen med viss skepsism...

Hälsningar,

// Emil