Re: name-servers, var: Re: Routingproblem

> På tal om nameservers, så kan man ange en primär och en eller flera sekundära
> name-servers. Varför behöver man ange flera sådana?
> Jag brukade ha 10.0.0.1 och 10.0.0.2 som nameservers, vilka nog är telias.
> Sedan installerade jag dnsmaq, för att slippa gå ut på nätet för varje
> förfrågan, vilket faktiskt fungerar bra.  Men i listan på nameservers klämde
> jag i flera, dels telias och dels telenordias, då jag har ett
> telenordiaabbonemang.
>
> Det jag undrar här kanske är.
> 1) Gör det någon nytta att ha ha flera name-servers i listan
> [...]

Namnservrarna är huvudsakligen till för att översätta mellan dns-namn
och ip-nummer. Så länge du har en namnserver som ger dig svar är allt
ok. Nu är det så att du kan inte alltid räkna med att ett en viss
namnserver svarar så det är bra att ha någon eller några i reserv.
Du kan vanligtvis ha upp till tre stycken angivna:

  $ man resolv.conf 2>/dev/null | col -b | grep -A5 '    nameserver'
	 nameserver
		Internet address (in dot notation) of a name server
		that the resolver should query.  Up to MAXNS  (cur
		rently  3) name servers may be listed, one per key
		word.  If there are multiple servers, the  resolver
		library  queries  them  in the order listed.  If no
		nameserver entries are present, the default  is  to
		use  the  name  server  on the local machine.  (The
		algorithm used is to try a name server, and if  the
		query  times  out,  try the next, until out of name
		servers, then repeat trying all  the  name  servers
		until a maximum number of retries are made.)

Så svar på fråga 1 är: ja
Svar på fråga 2 och 3 är:
 tag med upp till tre stycken, hellst med så få hopp mellan dig och
 dem och hellst sådana som borde ha svaren på dina dns-frågor i sin
 cache (då går det snabbare). Om det är så att du har din egen
 leverantörs namnservrar i resolv.conf och någon av dem alltid svarar
 på dina frågor och om de inte tar onödigt lång tid på sig, då finns
 det inte någon större anledning att ha med fler alternativ. Men om du
 är osäker på så kan du alltid lägga till ett tredje alternativ, prova
 den bara först och se om den ger svar på dina dns-frågor.

Hälsningar,
/Karl

Karl Hammar                    Aspö Data           karl@kalle.csb.ki.se
Lilla Aspö 2340               0173 140 57                       Nätverk
S-742 94 Östhammar            018 260 900            Datorer/Utrustning
Sweden                       010 270 26 67        Linux/Unix konsulting