Routingproblem

From: anders.wallenquist@kreawit.se

Mikael: Ser paketen lika dana ut?

Jag kyssnar på interfa<ce närmast maskinerna. Först tycktye jag att det verkade som om trafiken såg annorlinda ut till debian, men är nu osäker.

Sågin ye ----- Såg inte arp who-has, arp tell för RH-burken men för debian. Men u har jag hittat även dessa.. (mycke data är det)

Både win-burken och RH-burken (två bärbata) har jag testat i "samma" konfiguration hos en annan kund. Där fungerar de klcokrent.

Javisst, DHCPn delar ut en default route. Trafiekn som konner tilbaka går att fånga med telnet men inte Mozialla. Dvs gör jag telnet www.sunet.se 80 får jag webbsidan men inte mozilla www.sunet.se...

Har både använt "dropunclean" och försöt utan på internet-interfacet på routern.

Eftersom denna konfiguration rullar på andra ställen och mina testburkar är nöjda på de näten så tror jag att jag ställt till problemet helt själv, och att det är routern/fw som är problemet.

Martin: statisk route

Jag har testat och använder en /etc/network/interfaces enligt din modell, har även gjort route add default ... dock utan metic 1.

Men när detta inte hjälpt och routed löst problemet har jag nöjt mig med detta.

netstat -rn ser korrekt ut.

route samma sakn

route -C ser i mina ögon inte heller konstig ut.

Faktum är att routingen fungerar när jag använder telnet.

Det är ping, mozilla och några andra som inte är nöjda oc hindikerar att det är något galet.

Vad gör telnet som inte mozilla gör?

ssh fungerar som har en hel del hyss och trafik innnan första konnect.

host fungerar inte (använder en lokal namnserver, så fungerar det)

/Anders W