Re: Re: Versionsnummershysteri (Was: Re: Re: Nån utvec klare här... Designfels-ex

Mikael Johansson wrote:
> att

> Ja jävlar i brallan... de är också förtappade. Till och med Slackware har
> gjort något liknande... jag tvår mina renläriga händer! :))
>
> Allvarligt talat så är det ju störtlöjligt, men man ska nog inte skylla på
> Sun eller Slackware, utan på marknadsförarna som inget bättre hittar än att
> skylta med siffror.

Versionsnummershysterin är heller inget specifikt för datorer.
Kika på Saab t ex. skulle de skriva ut alla sina nollor efter 9:an
så får de snart använda hela bakluckan till detta. =)

> Var inte orsaken till att slackware gjorde det för att folk började fråga
> efter när Slackware skulle börja Linux 7.0? Vem orkar bry sig egentligen om
> vilket versionsnummer de har.

Eftersom jag själv gått i program-utvecklingstankar, och
faktiskt tycker att detta med versionsnummer är tämligen
korkat så som det visat sig, så har jag plockat fram
en lite egen variant av debians metod:

testing, unstable, frozen, stable
(rätta mig om ovanstående är inkomplett.)

Min "tjusiga" versioning-ide' bygger på vissa biologiska
utvecklingsfaser som ju är allmänt gripbara:
( alltså evolution, som någon så tjusigt påpekade ovan )

Obs! Nedanstående Presentation finns än så länge bara i min
egen skalle, och är inte helt och hållet utvecklad, och alltså
inte mogen för kritisk granskning direkt ( Alltså Iden är på
stadiumet Insemina enligt nedan  ;) ).

Det kan vara kul att kika på den som ett möjligt alter"nativ" ;)
om inget annat. Ni får gärna kritisera väldigt mycket.
Försöker bara urskulda mig lite grann för detta dumma påfund.

Versions- eller klassningssystemside':

Insemina: Spridande av En program- eller funktions- ide

Embryo:  Första grövre utvecklingsfasen  av ovanstående ide'

Featus:  Programmet/Funktionen tar form och vissa inbyggda
	 funktioner börjar fungera.

Baby:    Programmet/Funktionen har blivit självständigt och
	 någorlunda fungerande. Men behöver ständig omvårdnad
	 av utvecklarna.

Child:   Programmet Utvecklas snabbt genom beta-testning
	 Barnsjukdomar klaras av.
    Small ?
    School?

Pubus:	 Programmet börjar få vuxna egenskaper, men behöver
	 Omvandlas,  (användaranpassas).

Teen:	 Grundprogrammet är färdigformat, och utvecklarna ägnar
	 sig åt att utveckla önskvärda tilläggsfunktioner
	 ( Många befintliga programs funktion brukar bli sämre
	 just i denna fas, och utvecklarna kan vilja gå skilda
	 vägar. )

Adult:   En fullvuxen version, utan eller med väldigt få och små
	 fel. Här finns förstås utrymme för olika varianter
	 ( s.k.forks ) beroende på olika inriktning där
	 inriktningen är specad beroende till vem programmet
	 vänder sig.

Mature:  Programmet/Varianterna är i full produktion på en marknad.

H-ing:   Tiden börjar att hinna ikapp programmet, pga utveckling
(aging)	 av t ex ny hårdvara som programmet inte, eller med viss
	 svårighet ( t ex byte av standarder ) kan anpassa sig
	 till. Trots detta pågår kanske febril utveckling för att
	 försöka motverka just detta.

Old:  	 Programmet finns kvar som nisch-program, men har så stora
	 brister att det inte kan användas i produktion, annat än
	 för t ex bakåt-kompatibilitet. Utveckling pågår fort-
	 farande, om än i begränsad omfattning.

Senile:  Programmet hamnar nu i dammiga arkiv, men används fort-
	 arande av en del fantaster. Ingen utveckling dock.

Vintage: Står i kontrast till Senile, genom att programmet fått
	 s.k. "Kultstatus", eller att vissa funktioner fortfarande
	 är unika och behövda till vissa ändamål. Viss uteckling
	 kan förekomma.

Lifted: 	Moderniserad Nyutgåva av ett gammalt,
		utdaterat program.
		Utvecklingen är alltså fullt återupptagen.

Regenerate: (samma som Lifted)

Dying: 	Används av ett försumbart antal människor.
	Total-ute

Jag har försökt att ovan inte använda samma
begynnelsebokstäver, för att förenkla ev.
bokstavsförkortningar.

Vänligen:
/Daniel