Re: Lokalisering och tidsformat

  $ info date
     `date' with no arguments prints the current time and date, as if the
  format string were `%a %b %e %H:%M:%S %Z %Y' (these directives are
  described below).  Synopses:

där bara a och b är locale-beroende (ovanstående står tyvärr inte i man
sidan). Jmf nedanstående för att se skillnaden:

  $ date "+%x %X"
  09/06/01 10:28:32

  $ LC_TIME=sv_SE date "+%x %X"
  2001-09-06 10.28.51

  $ LC_TIME=sv_SE date
  tor sep  6 10:29:02 CEST 2001

Om man sedan föredrar '.' eller ':' är en annan sak.

Hälsningar,
/Karl

Karl Hammar                    Aspö Data           karl@kalle.csb.ki.se
Lilla Aspö 2340               0173 140 57                       Nätverk
S-742 94 Östhammar           010 270 26 67               PC/Sun datorer
Sweden                                            Linux/Unix konsulting