Re: Sed/awk czy Perl?

On Thu, Mar 05, 2009 at 01:20:38PM +0100, Rafał Radecki wrote:
> Witam. Aktualnie rozpoczynam naukę pisania skryptów, zapoznanie z bash-em
> oraz podstawami wyrażeń regularnych mam już za sobą. Zastanawiam się teraz z
> czym powinienem się zapoznać:
> - sed/awk?
> - perl?
> - python?
> Generalnie słyszałem sporo dobrego o możliwościach perl-a, na codzień jednak

 Każda pliszka swój ogonek chwali. Python jest stosunkowo nowym językiem
programowania, Perl istnieje "od zawsze", jest w domyślnych instalacjach
wielu dystrybucji Linuksa. Zdążył się więc dorobić pokaźnej biblioteki
skryptów czy innych snipetów.
 W wielu zastosowaniach (mówię z punktu widzenia admina) wybór między perlem
a pythonem (czy ruby-m, lua, tcl, itp itd) to, bardzo często, kwestia
swobody w danym języku skryptowym a nie możliwości samego języka. Co więcej
jak poznasz jeden język programowania, każdy następny przyswaja się dużo
szybciej.

 Ponieważ zaczynasz zabawę z językami skryptowymi to proponuję zacząć od
pythona. Głównie dlatego, że sam język wymusza przejrzyste pisanie skryptów.
Tobie może to się nie przyda, na pewno przyda się tym, którzy będą próbowali
te skrypty zrozumieć =o)

> wielokrotnie spotkałem się z przykładami zastosowania kombinacji sed/awk w

 A grep-a nie widziałeś? ;o) OK awk jest nieco bardziej skomplikowany ale
też nie ma co przesadzać z wkuwaniem. Zapoznanie się z podstawami nie
powinno zająć więcej jak te wspomniane przez kogoś 2 godziny.

> skryptach. Kolega podpowiedział mi, że perl może być pojedyńczym, ogólnym
> rozwiązaniem, które, gdybym je poznał dobrze, mógłbym wykorzystywać jako
> jedyne do pisania skryptów. Moglibyście coś poradzić?

 Kolega ma rację. Z jednym małym ale. Zawsze dobieraj narzędzia na miarę
problemu. W wielu miejscach shell w połączeniu z grepem, sedem i innymi
takimi klockami (a jest ich w uniksach mnóstwo) spokojnie wystarcza.

On Thu, Mar 05, 2009 at 08:20:22PM +0100, Aleksander Kurczyk wrote:
> Może najprościej porównaj możliwości i czytelność kodu tych języków i
> zdecyduj co potrzebujesz.

 Czytelność kodu to bardziej cecha programisty/autora/programu a nie języka
(ok ok w nowoczesnych językach skryptowych typu python czy ruby częściowo
czytelność jest wymuszana ale zapewniam Cię, że da się zrobić kawałek kodu w
pythonie, który ciężko będzie 'sparsować' =o))))

--
 NameLess, the Jedi     | Just a friendly Jedi Knight
 Robert Ramięga         | http://nlj.plukwa.net/