Sed/awk czy Perl?

Witam. Aktualnie rozpoczynam naukę pisania skryptów, zapoznanie z bash-em oraz podstawami wyrażeń regularnych mam już za sobą. Zastanawiam się teraz z czym powinienem się zapoznać:
- sed/awk?
- perl?
- python?
Generalnie słyszałem sporo dobrego o możliwościach perl-a, na codzień jednak wielokrotnie spotkałem się z przykładami zastosowania kombinacji sed/awk w skryptach. Kolega podpowiedział mi, że perl może być pojedyńczym, ogólnym rozwiązaniem, które, gdybym je poznał dobrze, mógłbym wykorzystywać jako jedyne do pisania skryptów. Moglibyście coś poradzić?

Pozdrawiam,
R.