Re: openvpn

Op 06-01-19 om 12:24 schreef Fred:

> Dat is dus het adres van mijn router..

Dan gaat het overige verkeer niet via de VPN.

Als je echter je Pi wilt benaderen kun je een IP als 10.8.0.1 gebruiken,
dat verkeer gaat wel via de VPN. Ook kun je je Pi zo configureren dat
hij als router kan fungeren naar b.v. apparaten in je lokale netwerk.

> Eigenlijk doelde ik op bijv. een site (whatismyipaddress) die het
> gebruikte ip-adres laat zien.
> Deze geeft trouwens wel het ipv6 adres terug...

Nu zul je je gewone IP zien.

Als je al je verkeer via de VPN wilt sturen zul je de boel iets anders
moeten configureren. Maar dat kan ook. Je ziet dan het IP van de Pi,
waarschijnlijk dus je IP thuis.

> Het valt mij al op dat er vanaf de laptop met de kabel al veel sites
> zijn die niet weer gegeven worden.
> Maar dit kan natuurlijk toeval zijn.

Ik denk dat je bij dat soort sites helemaal niet werkt via de VPN, en
dat het dus toeval is moet zijn.

> Ok, iptables oid..? Weer iets uit te zoeken ;-)

Inderdaad, iptables. Al heb je tegenwoordig ook iets nieuws.

Verder port-forwarding op je router naar je Pi van poort 1194 UDP.