Re: openvpn

Hoi,

Op 02-01-19 om 20:00 schreef Fred:
> Beste,
>
> Ik heb op een RBP een VPN servertje draaien waarmee ik via de ap van
> mijn mobiel een verbinding kan krijgen.
> Vanaf mijn laptop lukt dit echter niet.
>
> Ik heb wel het .ovpn configuratie bestand in de netwerk beheerder van
> Gnome geïmporteerd echter met uitzondering van het <tls-crypt> gedeelte.
> Deze lijkt namelijk niet geaccepteerd te worden als in n VPN wil toevoegen.

Bedoel je wellicht het <tls-auth> gedeelte?
Als je dat op de server hebt, moet je het ook op de client hebben.
Je kunt het dus ook weghalen aan zowel de server als de client kant.

Bij mij werkt het met een .ovpn file in network-manager, maar ik gebruik
het niet meer. Vooral omdat network-manager rare dingen doet met de DNS.
Dat is wel te wijzigen, maar dat vind ik lastig.

Ik werk nu direct met openvpn. Je moet het .ovpn file renamen naar
.conf, maar dan werkt het meteen. En de DNS is dan ook te configureren
via het configfile.

> het .ovpn bestand word zo door het netwerkbeheer wel geaccepteerd maar
> er word geen verbinding gemaakt.> Ik heb geen idee waar ik nu verder kan/moet zoeken om te kunnen
> achterhalen wat er mis gaat.
>
> iemand..?

Mijn rare ervaring met openvpn: reboot de machine. Daarna komt er pas
van alles in /var/log/syslog en dat kan je verder helpen.

Misschien heb je hier nog iets aan, hoe ik een .ovpn-file maak:
------
cd /etc/openvpn/easy-rsa/keys/
cp /usr/share/doc/openvpn/examples/sample-config-files/client.conf ./
pas in client.conf de servername aan (zoek op "remote")
naam=vpn   #naam is belangrijk, want zie je in network-manager
cp -a client.conf $naam.ovpn
echo "" >> $naam.ovpn
echo "<ca>" >> $naam.ovpn
cat ca.crt >> $naam.ovpn