Re: openvpn

Op 03-01-19 om 19:45 schreef Fred:

> [...]
> geïmporteerd als ik de <tls-crypt> regels out comment.

> Die komt in mijn client-configfile niet voor.
>
> ---------------------
> client
> dev tun
> proto udp
> remote xx.xx.xx.xx 1194
> resolv-retry infinite
> nobind
> persist-key
> persist-tun
> remote-cert-tls server
> tls-version-min 1.2
> verify-x509-name server_KLsSwJCOaYqwbKIp name

Ik heb op de client dit, daarna de certificaten en keys:
-----------
client
dev tun
proto udp
remote xx.xx.xx.xx 1194
resolv-retry infinite
nobind
persist-key
persist-tun
ca ca.crt
cert client.crt
key client.key
remote-cert-tls server
tls-auth ta.key 1
cipher AES-256-CBC
verb 3
-------------

Volgens mij verschilt de cipher en heb jij "auth" waar ik "tls-auth"
heb, en dan de "direction".

> Bij mij;
> tls-crypt /etc/openvpn/easy-rsa/pki/ta.key
>
> Dus zonder toevoeging van 0 of 1

Bovenstaande regel lijkt me geschikt voor tls-crypt en niet voor tls-auth.

Je zult moeten kiezen tussen tls-auth en tls-crypt.
Met dat laatste heb ik nog geen ervaring.
En of de network-manager openvpn plugin daarmee werkt weet ik niet.

Je zou het ook eerst zonder tls-crypt of tls-auth aan de praat kunnen
brengen om te zien of het dan werkt.

Je zou het ook zonder de network-manager plugin kunnen doen.
Gewoon het configfile in /etc/openvpn/  zetten en renamen (.ovpn moet
.conf worden). Daarna reboot ik normaal, de VPN start dan automatisch
als er een netwerkverbinding is.

Je kunt hem echter ook uitzetten in /etc/default/openvpn en hem met de
hand starten ("openvpn --config /path/configfile".