Re: ssh naar Linux computer achter "router"

On Sat, Feb 25, 2017 at 05:50:54PM +0100, Paul van der Vlis wrote:

> Ik geef Alice een commando zoals dit:
> ssh -NfR 12888:localhost:22 welkom@xen7.vandervlis.nl
> Dat staat bij mij op een webpagina, zodat ze copy/paste kan doen.
> Het kan als gewone user.

Mmm, met een webpagina plus knip en plak, ook een goed idee.

> Verder het bijbehorende simpele paswoord wat ik regelmatig wijzig, maar
> een key is wellicht beter.

"user management" op Mike is inderdaad iets om in te plannen.
Als in "van te voren over nadenken"

> Op mijn server doe ik dan iets als:
> ssh localhost -o "StrictHostKeyChecking no" -p 12888
>
> Daarna log ik in als gewone gebruiker en wordt daarna root. Inloggen als
> root is immers default geblokkeerd.

Ja, Bob moet ook een account aan de Alice kant hebben/weten.
En makkelijk root kunnen worden is wel zo fijn.

> Dat "StrictHostKeyChecking no" lijkt niet te werken, ik weet niet
> waarom. Moet ik nog eens uitzoeken. Ik moet dus steeds iets weghalen uit
> mijn known_hosts. Wie weet waarom het niet werkt mag het zeggen.

Ik weet het niet. Misschien omdat "localhost" iets specials is?

> De user "welkom" kan als shell "/usr/sbin/nologin" hebben.

Zinvolle tip, dank je wel.

> Bij een klant is dit een icoontje op het desktop van de gebruikers met
> een bijbehorende key waarmee wordt ingelogd. Heel gebruiksvriendelijk.
>
> Er is daar ook een icoontje waarmee je de user grafisch kunt overnemen,
> en dat alles werkt via een Mike-server, dus er is geen poortforwarding
> nodig bij Alice. Ik heb dit niet zelf ingericht, het werkt met Vino:
> https://packages.debian.org/vino

Vino, VNC server for GNOME, komt pas na de reverse SSH verbinding,
zo ver ben ik dus nog niet. Zo ver zijn Alice en Bob nog niet ;-)

Leven en laten leven