Re: dmesg segfault error meldingen

Huub Reuver schreef op vr 30-05-2014 om 13:51 [+0200]:

> Standaard is eerst de melding reproduceren (soms erg lastig), dan indien
> mogelijk het probleem isoleren. Melding is noodzakelijk als de fout nog
> niet bekend is, jouw fout kan soms een variatie zijn die andere problemen
> aanwijst die nog niet bekend/opgelost zijn.

Het localiseren van de fout was in dit geval niet zo moeilijk omdat de
foutmelding in de uitvoer van dmesg opdook, kort nadat de inlogprocedure
uitgevoerd was:

[   23.568397] lp: driver loaded but no devices found
[   23.698235] ppdev: user-space parallel port driver
--------- inloggen ---------------
[   65.673855] colord[3480]: segfault at 8 ip 08052674 sp bfb6e4c0 error
4 in colord[8048000+20000]
[   79.496859] iwlwifi 0000:02:00.0: Tx aggre...........

Uit ps -edaf kon ik afleiden dat 3480 waarschijnlijk een eerdere PID van
colord moest zijn:

colord    3498     1  0 10:44 ?
00:00:00 /usr/lib/i386-linux-gnu/colord/colord-sane
colord    3503     1  0 10:44 ?
00:00:00 /usr/lib/i386-linux-gnu/colord/colord

> Kijken naar verschillende pc's is altijd een goede eerste stap.

Ik heb een nieuwe laptop met Wheezy GNOME 3 die hetzelfde probleem laat
zien.

> [...]
> van grsecurity. En waarschijnlijk moet je een eigen kernel compileren
> om ermee te kunnen werken.
>
> Binnen Debian werken PAX en GrSecurity goed, maar je verlaat de paden
> die de meeste Debian-developers gaan. Meeste packages zullen blijven
> werken, maar je moet meer configureren voordat het werkt. Soms zul je
> ervoor kiezen security in te leveren voor functionaliteit.
>
> PAX en GrSecurity stellen dat een NullDeref een startpunt is voor een
> mogelijke exploit. De PAX developer kreeg in 2011 een PWNie for Lifetime

Interessant, maar voor mij te hoog gegrepen. Bij het idee dat ik op die
manier in een dependency hell zou kunnen belanden begin ik haast te
hyperventileren uit angst voor een op hande zijnde kernel panic.

Bedankt voor je opmerkingen en vriendelijke groeten,
Jan-Rens.